Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-01-05

Jak rozliczać bonusy udzielane lub otrzymywane za pośrednictwem podmiotu trzeciego

W obrocie gospodarczym coraz częściej można spotkać się z tzw. bonusami pośrednimi, zwanymi też grupowymi. Ich specyfika polega zasadniczo na tym, że w ustaleniu i wypłaceniu kwoty bonusu pośredniczy podmiot trzeci, najczęściej jedna ze spółek grupowych, np. spółka matka. Negocjuje ona z kontrahentem w imieniu wszystkich podmiotów grupowych, otrzymuje zbiorczy bonus lub go udziela, a następnie "przenosi" go na poszczególne podmioty, według określonego klucza (najczęściej udział w zbiorczym obrocie). Właśnie wskazany fakt, że bonus nie jest wypłacany bezpośrednio między sprzedawcą a nabywcą, powoduje liczne wątpliwości, jak rozliczyć od niego VAT. Powszechnie obowiązuje bowiem pogląd, że aby bonus mógł stać się rabatem, tj. aby mógł powodować obniżenie obrotu, powinien być udzielony w sposób bezpośredni i dodatkowo powinien być potwierdzony dokumentem korygującym wystawionym właśnie między tymi dwoma podmiotami. Praktyka, a w ślad za nią pierwsze wyroki sądów weryfikują jednak ten anachroniczny pogląd.

Uwagi wstępne - kiedy bonus jest rabatem, a kiedy premią pieniężną

Przyjmijmy, że przez bardzo ogólnie zdefiniowane pojęcie bonusów rozumieć będziemy wszelkie możliwe kwoty, które sprzedawcy wypłacają nabywcom w celu zintensyfikowania sprzedaży. W zależności od przypadku bonusów udziela się bowiem w celu przekonania nowych kontrahentów do nawiązania współpracy, w celu zmotywowania dotychczasowych nabywców do kupowania jeszcze większej ilości towarów i usług, zrekompensowania niższej jakości towarów itp. Natomiast z perspektywy czasu bonusy można uwzględniać "z góry", tj. już w cenach widniejących na fakturach pierwotnych, lub można udzielać ich odpowiednio później, tj. uzależnić je od spełnienia określonych warunków, np. od dokonania zakupów w określonej ilości i/lub wartości.

W sytuacji gdy wypłacany bonus dotyczy ściśle określonych towarów czy usług, tj. obniża wartość dokonanych transakcji i wiadomo, jakich konkretnie towarów lub usług dotyczy, mamy do czynienia z rabatem dla celów VAT. Dochodzi wtedy do obniżenia ceny, tj. w konsekwencji również podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego (chyba że transakcja jest zwolniona z VAT lub podlega opodatkowaniu według stawki 0%). Co do zasady fakt ten należy odpowiednio udokumentować, a więc albo wykazać odpowiednio niższe ceny na fakturze pierwotnej, albo wystawić fakturę korygującą. Oczywiście rabat może mieć charakter zbiorczy, tj. może dotyczyć wielu dostaw zrealizowanych w danym okresie, co można z kolei udokumentować jedną zbiorczą fakturą korygującą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00