Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [9 z 739]

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 lutego 2024 r., sygn. II SAB/Wa 559/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 lutego 2024 r. sprawy ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w G. na bezczynność Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia [...] sierpnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. stwierdza, że Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia dopuścił się bezczynności w rozpatrzeniu wniosku z dnia [...] sierpnia 2023 r. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, 2. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, 3. zasądza od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz strony skarżącej Fundacji [...] z siedzibą w G. kwotę 100 (sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Fundacja [...] z siedzibą w [...] wnioskiem z dnia [...] sierpnia 2023 r. zwróciła się do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) o udostępnienie informacji publicznej w zakresie aktualnej liczby pacjentów, którzy są włączeni do programu lekowego "LECZENIE CHORYCH NA MUKOWISCYDOZĘ (ICD-10: E84)" oraz dodatkowo takich, którzy zostali wyłączeni z niego (po spełnieniu kryteriów wyłączenia z programu). Wskazano, że liczbę pacjentów należy zaprezentować w ten sposób, aby była ona przyporządkowana do placówki, która udzieliła lub dalej udziela leczenia wraz z podziałem na poszczególne terapie, tj. z zastosowaniem: - [...]. Wnioskodawca poprosił o przesłanie danych w postaci tabelarycznej jako skoroszytów (pliki programu Excel lub w formacie arkuszu kalkulacyjnego OpenDocument - pliki z rozszerzeniem .ods), za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Organ w odpowiedzi z dnia [...] sierpnia 2023 r. poinformował, że wnioskowane dane nie są danymi publicznymi. Organ wskazał m.in., że nie każde działanie organu władzy publicznej będzie przedmiotem informacji publicznej, lecz tylko takie, które zawiera pewien dodatkowy element w postaci "sprawy publicznej". Odnosi się zatem do funkcjonowania państwa i jego organów, dotyczącego interesów szerszej grupy obywateli lub gospodarowania mieniem publicznym. Z informacją publiczną nie mamy zatem do czynienia wtedy, gdy dana informacja nie dotyczy sprawy publicznej, ale co do zasady obejmuje sprawy prywatne, niepubliczne, osobiste, intymne (dane osobowe, życie prywatne, rodzinne), a także informacje, które naruszałyby godność, cześć (dobre imię), a więc dobra osobiste.

Wymagany przez wnioskodawcę poziom szczegółowości danych nie jest związany z działalnością państwa oraz, że informacje o sposobie leczenia pacjentów, tj. zastosowanych terapiach, połączeniu leków w konkretnym rozpoznaniu chorobowym, czyli dane dotyczące sfery prywatnej i stanu zdrowia pacjentów, nie stanowią Informacji publicznej i tym samym nie podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do Informacji publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00