Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-06-05

Jak ewidencjonować usługi gastronomiczne za pomocą kasy rejestrującej

Świadczenie usług wyżywienia jest skierowane przede wszystkim do grona odbiorów, konsumentów będących osobami prywatnymi. Taka sprzedaż wymaga ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Podmioty działające w tej branży mają wiele wątpliwości przy spełnianiu tego obowiązku. Nie dość, że muszą umieć zastosować właściwą stawkę VAT, to jeszcze powinny zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby wydała paragon z nazwami towarów lub usług pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację.

Świadczenie na rzecz osób prywatnych usług wyżywienia podlega, co do zasady, obowiązkowi ewidencjonowania. Prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tym obowiązkiem.

 

  1. Jak szczegółowa powinna być treść paragonów dokumentujących świadczenie usług gastronomicznych

Problem

Prowadzę restaurację. Jaką treść powinny mieć paragony dokumentujące moją sprzedaż? Czy wystarczające jest wystawianie paragonów zawierających tylko jedną pozycję „usługa gastronomiczna”? Czy też konieczne jest wyszczególnianie potraw i napojów?

Rada

Dominuje stanowisko, że konieczne jest wyszczególnianie na paragonach dokumentujących świadczenie usług gastronomicznych poszczególnych potraw.

Uzasadnienie

Prawidłowość treści paragonów dokumentujących świadczenie usług gastronomicznych budzi wątpliwości. Teoretycznie nie ma podstaw do wymagania od podatników, żeby wskazywali na paragonach poszczególne potrawy zamawiane przez klientów. Nie ma bowiem przepisów określających taki obowiązek. Jednocześnie świadczenie usług gastronomicznych obejmuje nie tylko wydawanie potraw, ale również wiele innych świadczeń, jak np.:

    • zapewnienie odpowiedniego nastroju,
    • doradzenie w wyborze potraw,
    • przekazanie zamówienia do kuchni,
    • przygotowanie sztućców oraz nakryć stołowych,
    • ułożenie dań na talerzach i podanie ich klientom,
    • posprzątanie po posiłku.

W takiej sytuacji trudno byłoby wszystkie te informacje zawrzeć na paragonie, choć zapewne byłoby to możliwe po odpowiednim dostosowania kasy i programu. W konsekwencji organy podatkowe nie oczekują aż tak wyczerpujących informacji na paragonie. Można się niekiedy spotkać ze stanowiskiem, że dopuszczalne jest wystawianie paragonów zawierających tylko jedną pozycję o treści „usługa gastronomiczna”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00