Artykuł
Wydawanie towarów w akcjach promocyjnych
W celu uatrakcyjnienia oferty sprzedawcy często decydują się na przeprowadzenie akcji promocyjnych, w ramach których klientom są przekazywane różne towary (nagrody, prezenty). W niniejszym tekście zostaną omówione skutki podatkowe takich działań.
Kiedy nieodpłatne przekazanie towarów podlega VAT
Stosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w praktyce powoduje powstawanie wątpliwości, czy przekazywanie towarów na cele promocyjne (np. wydawanie towarów w ramach akcji promocyjnych) może podlegać opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów. Przepis ten przewiduje opodatkowanie nieodpłatnego wydania towarów, gdy są spełnione następujące warunki:
nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,