Wersja obowiązująca od 2017-09-15
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (1), w szczególności jego art. 31 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 zobowiązano państwa członkowskie do wymiany danych drogą elektroniczną w celu zapewnienia niepowtarzalności wydanych kart kierowcy.
(2) W celu ułatwienia wymiany danych elektronicznych dotyczących kart kierowcy pomiędzy państwami członkowskimi Komisja, utworzyła system informacyjny Tachonet, który umożliwia państwom członkowskim przekazywanie innym państwom członkowskim zapytań w sprawie informacji dotyczących wydawania kart kierowcy i ich statusu.
(3) W rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 wprowadzono obowiązek wzajemnego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy w całej Unii przy wykorzystaniu systemu informacyjnego Tachonet lub systemu z nim kompatybilnego. Jednak w przypadku systemu kompatybilnego wymiana danych elektronicznych ze wszystkimi pozostałymi państwami członkowskimi musi być możliwa za pośrednictwem systemu informacyjnego Tachonet.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie obowiązkowych wspólnych procedur i specyfikacji technicznych dla systemu informacyjnego Tachonet, z uwzględnieniem formatu wymienianych danych, procedur technicznych do celów konsultacji elektronicznych w krajowych rejestrach elektronicznych, procedur dostępu i mechanizmów zabezpieczenia.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące obowiązkowego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy z systemem informacyjnym Tachonet, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Artykuł 2
Definicje
Oprócz definicji zawartych w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, stosuje się następujące definicje:
a) „interfejs asynchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez nowe połączenie HTTP;
b) „wyszukiwanie rozproszone” oznacza komunikat zapytania skierowany przez jedno państwo członkowskie do wszystkich pozostałych państw członkowskich;
c) „organ wydający karty” („CIA”) oznacza podmiot upoważniony przez państwo członkowskie do wydawania kart do tachografu i zarządzania nimi;
d) „węzeł centralny” oznacza system informacyjny umożliwiający przekazywanie komunikatów Tachonet między państwami członkowskimi;
e) „system krajowy” oznacza system informacyjny ustanowiony w każdym państwie członkowskim w celu emitowania, przetwarzania komunikatów Tachonet oraz odpowiadania na komunikaty Tachonet;
f) „interfejs synchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez to samo połączenie HTTP, które zostało wykorzystane do przesłania zapytania;
g) „państwo członkowskie zgłaszające zapytanie” oznacza państwo członkowskie wysyłające zapytanie lub zgłoszenie, które są następnie kierowane do odpowiedniego państwa członkowskiego udzielającego odpowiedzi na zapytanie;
h) „państwo członkowskie udzielające odpowiedzi na zapytanie” oznacza państwo członkowskie, do którego skierowane jest zapytanie lub zgłoszenie Tachonet;
i) „wyszukiwanie ukierunkowane” oznacza komunikat zapytania skierowany przez państwo członkowskie do jednego państwa członkowskiego;
j) „karta do tachografu” oznacza kartę kierowcy lub kartę warsztatową, zgodnie z definicją w art. 2 lit. f) i k) rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
k) [1] „transeuropejska telematyczna sieć komunikacyjna między administracjami (Testa)” oznacza platformę wzajemnych połączeń telekomunikacyjnych służącą bezpiecznej wymianie informacji między administracjami publicznymi w Unii;
l) [2] „bezpośredni dostęp do systemu Tachonet” oznacza połączenie krajowego rejestru elektronicznego z systemem informacyjnym Tachonet za pośrednictwem połączenia Testa administrowanego przez państwo członkowskie utrzymujące rejestr;
m) [3] „pośredni dostęp do systemu Tachonet” oznacza połączenie krajowego rejestru elektronicznego z systemem informacyjnym Tachonet za pośrednictwem połączenia Testa administrowanego przez państwo członkowskie nieutrzymujące rejestru.
Artykuł 3
Obowiązek podłączenia do systemu Tachonet
Państwa członkowskie dokonują podłączenia krajowych rejestrów elektronicznych, o których mowa w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, do systemu Tachonet.
Artykuł 3a
Podłączenie państw trzecich
[4] Pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję, państwa trzecie mogą podłączyć swoje rejestry elektroniczne do systemu informacyjnego Tachonet, jeżeli przestrzegają niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3b
Testy wstępne
[5] Podłączenie krajowego rejestru elektronicznego do systemu informacyjnego Tachonet, przez dostęp bezpośredni lub pośredni, odbywa się po pomyślnym wykonaniu testów połączenia, integracji i funkcjonowania zgodnie z instrukcjami Komisji i pod jej nadzorem.
W przypadku niepowodzenia testów wstępnych Komisja może czasowo wstrzymać etap testowania. Testy wznawia się po poinformowaniu Komisji przez odpowiedzialny organ krajowy o przyjęciu koniecznych udoskonaleń technicznych na szczeblu krajowym, pozwalających na pomyślne przeprowadzenie testów wstępnych.
Maksymalny czas trwania tych testów wstępnych wynosi sześć miesięcy.
Artykuł 4
Specyfikacje techniczne
System informacyjny Tachonet musi spełniać wymogi specyfikacji technicznych określone w załącznikach I–VII.
Artykuł 5
Użytkowanie systemu Tachonet
Państwa członkowskie stosują procedury określone w załączniku VIII.
Państwa członkowskie zapewniają dostęp do systemu informacyjnego Tachonet swoim organom wydającym karty i funkcjonariuszom służb kontrolnych wykonującym obowiązki, o których mowa w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, aby ułatwić przeprowadzanie skutecznych kontroli ważności, statusu i niepowtarzalności kart kierowcy.
Artykuł 5a
Pośredni dostęp do systemu Tachonet
[6] 1. Organ krajowy wnioskujący o pośredni dostęp do systemu Tachonet przedkłada Komisji następujące dokumenty:
a) pismo podpisane przez przedstawiciela organu krajowego zawierające wniosek do Komisji o rozpoczęcie testów dotyczących pośredniego dostępu do systemu Tachonet;
b) wniosek o pośredni dostęp do systemu Tachonet w formacie określonym w załączniku IX;
c) umowę dwustronną między organem krajowym wnioskującym o pośredni dostęp a organem krajowym udzielającym takiego dostępu za pośrednictwem swojego połączenia Testa, podpisaną przez przedstawicieli obydwu organów krajowych.
2. Nie później niż dwa miesiące po dacie złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, Komisja zwraca się do danego organu krajowego o przedłożenie informacji technicznych niezbędnych do rozpoczęcia testów wstępnych, o których mowa w art. 3b.
3. Pośredni dostęp do systemu Tachonet nie jest udzielany do czasu dopełnienia wymogów określonych w ust. 1 i 2.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 marca 2018 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2016 r.
[1] Art. 2 lit. k) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[2] Art. 2 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[3] Art. 2 lit. m) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[4] Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[5] Art. 3b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[6] Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
Wersja obowiązująca od 2017-09-15
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (1), w szczególności jego art. 31 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 zobowiązano państwa członkowskie do wymiany danych drogą elektroniczną w celu zapewnienia niepowtarzalności wydanych kart kierowcy.
(2) W celu ułatwienia wymiany danych elektronicznych dotyczących kart kierowcy pomiędzy państwami członkowskimi Komisja, utworzyła system informacyjny Tachonet, który umożliwia państwom członkowskim przekazywanie innym państwom członkowskim zapytań w sprawie informacji dotyczących wydawania kart kierowcy i ich statusu.
(3) W rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 wprowadzono obowiązek wzajemnego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy w całej Unii przy wykorzystaniu systemu informacyjnego Tachonet lub systemu z nim kompatybilnego. Jednak w przypadku systemu kompatybilnego wymiana danych elektronicznych ze wszystkimi pozostałymi państwami członkowskimi musi być możliwa za pośrednictwem systemu informacyjnego Tachonet.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie obowiązkowych wspólnych procedur i specyfikacji technicznych dla systemu informacyjnego Tachonet, z uwzględnieniem formatu wymienianych danych, procedur technicznych do celów konsultacji elektronicznych w krajowych rejestrach elektronicznych, procedur dostępu i mechanizmów zabezpieczenia.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące obowiązkowego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy z systemem informacyjnym Tachonet, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Artykuł 2
Definicje
Oprócz definicji zawartych w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, stosuje się następujące definicje:
a) „interfejs asynchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez nowe połączenie HTTP;
b) „wyszukiwanie rozproszone” oznacza komunikat zapytania skierowany przez jedno państwo członkowskie do wszystkich pozostałych państw członkowskich;
c) „organ wydający karty” („CIA”) oznacza podmiot upoważniony przez państwo członkowskie do wydawania kart do tachografu i zarządzania nimi;
d) „węzeł centralny” oznacza system informacyjny umożliwiający przekazywanie komunikatów Tachonet między państwami członkowskimi;
e) „system krajowy” oznacza system informacyjny ustanowiony w każdym państwie członkowskim w celu emitowania, przetwarzania komunikatów Tachonet oraz odpowiadania na komunikaty Tachonet;
f) „interfejs synchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez to samo połączenie HTTP, które zostało wykorzystane do przesłania zapytania;
g) „państwo członkowskie zgłaszające zapytanie” oznacza państwo członkowskie wysyłające zapytanie lub zgłoszenie, które są następnie kierowane do odpowiedniego państwa członkowskiego udzielającego odpowiedzi na zapytanie;
h) „państwo członkowskie udzielające odpowiedzi na zapytanie” oznacza państwo członkowskie, do którego skierowane jest zapytanie lub zgłoszenie Tachonet;
i) „wyszukiwanie ukierunkowane” oznacza komunikat zapytania skierowany przez państwo członkowskie do jednego państwa członkowskiego;
j) „karta do tachografu” oznacza kartę kierowcy lub kartę warsztatową, zgodnie z definicją w art. 2 lit. f) i k) rozporządzenia (UE) nr 165/2014;
k) [1] „transeuropejska telematyczna sieć komunikacyjna między administracjami (Testa)” oznacza platformę wzajemnych połączeń telekomunikacyjnych służącą bezpiecznej wymianie informacji między administracjami publicznymi w Unii;
l) [2] „bezpośredni dostęp do systemu Tachonet” oznacza połączenie krajowego rejestru elektronicznego z systemem informacyjnym Tachonet za pośrednictwem połączenia Testa administrowanego przez państwo członkowskie utrzymujące rejestr;
m) [3] „pośredni dostęp do systemu Tachonet” oznacza połączenie krajowego rejestru elektronicznego z systemem informacyjnym Tachonet za pośrednictwem połączenia Testa administrowanego przez państwo członkowskie nieutrzymujące rejestru.
Artykuł 3
Obowiązek podłączenia do systemu Tachonet
Państwa członkowskie dokonują podłączenia krajowych rejestrów elektronicznych, o których mowa w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, do systemu Tachonet.
Artykuł 3a
Podłączenie państw trzecich
[4] Pod warunkiem zatwierdzenia przez Komisję, państwa trzecie mogą podłączyć swoje rejestry elektroniczne do systemu informacyjnego Tachonet, jeżeli przestrzegają niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3b
Testy wstępne
[5] Podłączenie krajowego rejestru elektronicznego do systemu informacyjnego Tachonet, przez dostęp bezpośredni lub pośredni, odbywa się po pomyślnym wykonaniu testów połączenia, integracji i funkcjonowania zgodnie z instrukcjami Komisji i pod jej nadzorem.
W przypadku niepowodzenia testów wstępnych Komisja może czasowo wstrzymać etap testowania. Testy wznawia się po poinformowaniu Komisji przez odpowiedzialny organ krajowy o przyjęciu koniecznych udoskonaleń technicznych na szczeblu krajowym, pozwalających na pomyślne przeprowadzenie testów wstępnych.
Maksymalny czas trwania tych testów wstępnych wynosi sześć miesięcy.
Artykuł 4
Specyfikacje techniczne
System informacyjny Tachonet musi spełniać wymogi specyfikacji technicznych określone w załącznikach I–VII.
Artykuł 5
Użytkowanie systemu Tachonet
Państwa członkowskie stosują procedury określone w załączniku VIII.
Państwa członkowskie zapewniają dostęp do systemu informacyjnego Tachonet swoim organom wydającym karty i funkcjonariuszom służb kontrolnych wykonującym obowiązki, o których mowa w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, aby ułatwić przeprowadzanie skutecznych kontroli ważności, statusu i niepowtarzalności kart kierowcy.
Artykuł 5a
Pośredni dostęp do systemu Tachonet
[6] 1. Organ krajowy wnioskujący o pośredni dostęp do systemu Tachonet przedkłada Komisji następujące dokumenty:
a) pismo podpisane przez przedstawiciela organu krajowego zawierające wniosek do Komisji o rozpoczęcie testów dotyczących pośredniego dostępu do systemu Tachonet;
b) wniosek o pośredni dostęp do systemu Tachonet w formacie określonym w załączniku IX;
c) umowę dwustronną między organem krajowym wnioskującym o pośredni dostęp a organem krajowym udzielającym takiego dostępu za pośrednictwem swojego połączenia Testa, podpisaną przez przedstawicieli obydwu organów krajowych.
2. Nie później niż dwa miesiące po dacie złożenia dokumentów, o których mowa w ust. 1, Komisja zwraca się do danego organu krajowego o przedłożenie informacji technicznych niezbędnych do rozpoczęcia testów wstępnych, o których mowa w art. 3b.
3. Pośredni dostęp do systemu Tachonet nie jest udzielany do czasu dopełnienia wymogów określonych w ust. 1 i 2.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 marca 2018 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2016 r.
[1] Art. 2 lit. k) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[2] Art. 2 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[3] Art. 2 lit. m) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[4] Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[5] Art. 3b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
[6] Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1503 z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/68 w sprawie wspólnych procedur i specyfikacji koniecznych do wzajemnego połączenia elektronicznych rejestrów kart kierowcy (Dz.Urz.UE L 221 z 26.08.2017, str. 10). Zmiana weszła w życie 15 września 2017 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-02-11 do 2017-09-14
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym (1), w szczególności jego art. 31 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 zobowiązano państwa członkowskie do wymiany danych drogą elektroniczną w celu zapewnienia niepowtarzalności wydanych kart kierowcy.
(2) W celu ułatwienia wymiany danych elektronicznych dotyczących kart kierowcy pomiędzy państwami członkowskimi Komisja, utworzyła system informacyjny Tachonet, który umożliwia państwom członkowskim przekazywanie innym państwom członkowskim zapytań w sprawie informacji dotyczących wydawania kart kierowcy i ich statusu.
(3) W rozporządzeniu (UE) nr 165/2014 wprowadzono obowiązek wzajemnego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy w całej Unii przy wykorzystaniu systemu informacyjnego Tachonet lub systemu z nim kompatybilnego. Jednak w przypadku systemu kompatybilnego wymiana danych elektronicznych ze wszystkimi pozostałymi państwami członkowskimi musi być możliwa za pośrednictwem systemu informacyjnego Tachonet.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie obowiązkowych wspólnych procedur i specyfikacji technicznych dla systemu informacyjnego Tachonet, z uwzględnieniem formatu wymienianych danych, procedur technicznych do celów konsultacji elektronicznych w krajowych rejestrach elektronicznych, procedur dostępu i mechanizmów zabezpieczenia.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 42 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące obowiązkowego połączenia krajowych rejestrów elektronicznych dotyczących kart kierowcy z systemem informacyjnym Tachonet, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Artykuł 2
Definicje
Oprócz definicji zawartych w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, stosuje się następujące definicje:
a) „interfejs asynchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez nowe połączenie HTTP;
b) „wyszukiwanie rozproszone” oznacza komunikat zapytania skierowany przez jedno państwo członkowskie do wszystkich pozostałych państw członkowskich;
c) „organ wydający karty” („CIA”) oznacza podmiot upoważniony przez państwo członkowskie do wydawania kart do tachografu i zarządzania nimi;
d) „węzeł centralny” oznacza system informacyjny umożliwiający przekazywanie komunikatów Tachonet między państwami członkowskimi;
e) „system krajowy” oznacza system informacyjny ustanowiony w każdym państwie członkowskim w celu emitowania, przetwarzania komunikatów Tachonet oraz odpowiadania na komunikaty Tachonet;
f) „interfejs synchroniczny” oznacza proces, w którym komunikat odpowiedzi na zapytanie wraca przez to samo połączenie HTTP, które zostało wykorzystane do przesłania zapytania;
g) „państwo członkowskie zgłaszające zapytanie” oznacza państwo członkowskie wysyłające zapytanie lub zgłoszenie, które są następnie kierowane do odpowiedniego państwa członkowskiego udzielającego odpowiedzi na zapytanie;
h) „państwo członkowskie udzielające odpowiedzi na zapytanie” oznacza państwo członkowskie, do którego skierowane jest zapytanie lub zgłoszenie Tachonet;
i) „wyszukiwanie ukierunkowane” oznacza komunikat zapytania skierowany przez państwo członkowskie do jednego państwa członkowskiego;
j) „karta do tachografu” oznacza kartę kierowcy lub kartę warsztatową, zgodnie z definicją w art. 2 lit. f) i k) rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Artykuł 3
Obowiązek podłączenia do systemu Tachonet
Państwa członkowskie dokonują podłączenia krajowych rejestrów elektronicznych, o których mowa w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, do systemu Tachonet.
Artykuł 4
Specyfikacje techniczne
System informacyjny Tachonet musi spełniać wymogi specyfikacji technicznych określone w załącznikach I–VII.
Artykuł 5
Użytkowanie systemu Tachonet
Państwa członkowskie stosują procedury określone w załączniku VIII.
Państwa członkowskie zapewniają dostęp do systemu informacyjnego Tachonet swoim organom wydającym karty i funkcjonariuszom służb kontrolnych wykonującym obowiązki, o których mowa w art. 38 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, aby ułatwić przeprowadzanie skutecznych kontroli ważności, statusu i niepowtarzalności kart kierowcy.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 marca 2018 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2016 r.