history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2014-05-14 do 2019-01-01

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych (2) przewiduje program prowadzenia badań wspólnotowych w celu dostarczania statystyk dotyczących struktury gospodarstw rolnych do 2007 r.

(2) Program badań struktury gospodarstw rolnych prowadzonych w całej Wspólnocie począwszy od lat 1966/67, należy kontynuować w celu badania tendencji na poziomie Wspólnoty. Dla zachowania przejrzystości rozporządzenie (EWG) nr 571/88 powinno zostać zastąpione niniejszym rozporządzeniem.

(3) W celu uaktualnienia podstawowych rejestrów gospodarstw rolnych i uzyskania innych informacji wymaganych dla odpowiedniego warstwowania w badaniach reprezentacyjnych istnieje konieczność przeprowadzania spisu gospodarstw rolnych we Wspólnocie przynajmniej co dziesięć lat. Ostatni spis przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia odbył się w latach 1999/2000.

(4) Istnieje konieczność gromadzenia danych na temat wdrażania środków związanych z rozwojem obszarów wiejskich, określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/ 2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR-ROW) (3).

(5) W konkluzjach z dnia 19 grudnia 2006 r. na temat wskaźników rolno-środowiskowych Rada uznała, że istnieje zapotrzebowanie na porównywalne dane dotyczące działalności rolnej, uzyskiwane na odpowiednim poziomie geograficznym i obejmujące całą Wspólnotę. Rada zwróciła się do Komisji o podjęcie środków określonych w komunikacie Komisji z dnia 15 sierpnia 2006 r. (4), które obejmują opracowanie danych statystycznych dotyczących zwłaszcza praktyk w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych oraz wykorzystania środków produkcji w rolnictwie.

(6) Informacje statystyczne na temat różnych metod produkcji rolnej na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych są niewystarczające. W związku z tym, aby dostarczyć dodatkowych danych statystycznych umożliwiających opracowanie polityki rolno-środowiskowej oraz poprawę jakości wskaźników rolno-środowiskowych, należy usprawnić gromadzenie informacji na temat metod produkcji rolnej w powiązaniu z informacjami uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych.

(7) Porównywalne statystyki dotyczące struktury gospodarstw rolnych pochodzące ze wszystkich państw członkowskich są istotne dla określenia rozwoju polityki rolnej we Wspólnocie. Dlatego też w odniesieniu do badanych cech należy w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.

(8) Przeprowadzenie w roku 2010 badania struktury gospodarstw rolnych, a w roku 2011 dziesięcioletniego spisu ludności stanowiłoby znaczne obciążenie dla służb statystycznych państw członkowskich, gdyby terminy realizacji w terenie tych dwóch istotnych badań się pokrywały. Należy zatem wprowadzić odstępstwo umożliwiające państwom członkowskim przeprowadzenie badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2009.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (5) stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do poszanowania norm bezstronności, rzetelności, odpowiedniości, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych oraz przejrzystości. Rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania danych objętych poufnością informacji statystycznych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (6) stanowi ramy odniesienia w zakresie przekazywania i ochrony poufnych danych statystycznych dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, mające na celu zapewnienie, że nie zachodzi bezprawne ujawnianie i wykorzystywanie danych statystycznych Wspólnoty do celów innych niż statystyczne w trakcie ich opracowywania i rozpowszechniania.

(10) Wykorzystywanie przez Komisję informacji na temat położenia gospodarstwa rolnego powinno być ograniczone do analiz statystycznych i nie powinno obejmować losowania próby ani przeprowadzania badań. Należy zapewnić niezbędną ochronę poufności danych, między innymi poprzez zmniejszenie dokładności parametrów dotyczących położenia i odpowiednie agregowanie danych przy publikacji statystyk.

(11) Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 (7) ustanowiono statystyczną klasyfikację działalności gospodarczej we Wspólnocie.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (8) jednostki terytorialne należy określić zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(13) W celu maksymalnego zmniejszenia obciążenia respondentów i państw członkowskich związanego z gromadzeniem danych należy zapewnić możliwość korzystania z badań reprezentacyjnych i źródeł administracyjnych.

(14) Przeprowadzenie badań statystycznych będzie wymagało od państw członkowskich i Komisji przeznaczenia na ten cel w ciągu szeregu lat znacznych środków finansowych, których znaczna część będzie wykorzystywana na spełnienie wymogów Wspólnoty.

(15) Uznaje się, że w wielu państwach członkowskich spełnienie wymogów dotyczących lokalizacji i identyfikacji satelitarnej gospodarstw rolnych napotyka poważne trudności metodologiczne i techniczne.

(16) Należy zatem ustanowić przepisy umożliwiające wsparcie programu badań dotacjami Wspólnoty w ramach Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (9).

(17) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały czas trwania programu, która stanowi zasadniczy punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu punktu 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (10).

(18) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie systematyczne tworzenie statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych i metod produkcji rolnej, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, z uwagi na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(19) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/ 468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (11).

(20) W szczególności Komisja powinna być uprawniona do definiowania współczynników dotyczących sztuk dużych, definiowania badanych cech i dostosowywania załączników do niniejszego rozporządzenia. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(21) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych ustanowionym decyzją Rady 72/279/ EWG (12),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy tworzenia porównywalnych statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych oraz badania metod produkcji rolnej.

Artykuł 2

Definicje

Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) „gospodarstwo rolne" lub „gospodarstwo" oznacza wyodrębnioną jednostkę, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, która posiada oddzielne kierownictwo i prowadzi działalność rolniczą wymienioną w załączniku I na terytorium gospodarczym Unii Europejskiej jako działalność podstawową lub drugorzędną;

b) „sztuka duża" oznacza standardową jednostkę miary umożliwiającą sumowanie poszczególnych kategorii zwierząt gospodarskich do celów porównawczych. Sztuki duże określa się na podstawie wymogów żywieniowych poszczególnych kategorii zwierząt, dla których przyjmuje się odpowiednie współczynniki, zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2;

c) „badania reprezentacyjne" oznaczają badania statystyczne w oparciu o warstwowe losowanie próby, których celem jest uzyskanie reprezentatywnych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych na szczeblu regionalnym i krajowym; w warstwowaniu uwzględnia się wielkość i typ gospodarstwa rolnego, tak aby gospodarstwa rolne o różnej wielkości i różnych typów były odpowiednio reprezentowane;

d) „region" oznacza jednostkę terytorialną NUTS 2 określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003;

e) „położenie gospodarstwa rolnego" oznacza współrzędne szerokości i długości geograficznej z dokładnością do 5 minut szerokości kątowej, tak by uniemożliwić bezpośrednią identyfikację poszczególnych gospodarstw rolnych; jeżeli dane położenie określone na podstawie szerokości i długości geograficznej obejmuje tylko jedno gospodarstwo rolne, to gospodarstwo to przyporządkowywane jest do innego położenia, które obejmuje co najmniej jeszcze jedno gospodarstwo rolne.

Artykuł 3

Zakres badań

1. Badania określone w niniejszym rozporządzeniu obejmują:

a) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych wynosi co najmniej jeden hektar;

b) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych jest mniejsza niż jeden hektar, o ile część produkcji tych gospodarstw przeznaczona jest na sprzedaż lub jeśli wielkość ich produkcji przekracza pewne fizyczne progi.

2. Jednakże państwa członkowskie, które stosują wielkości progów powyżej jednego hektara, ustalają ten próg na potrzeby badań na poziomie, wyłączającym jedynie najmniejsze gospodarstwa rolne, których łączny udział w ogólnej powierzchni użytkowanych użytków rolnych z wyłączeniem terenów wspólnych, jak i w całkowitej liczbie sztuk dużych wynosi najwyżej 2%.

3. W każdym przypadku należy uwzględnić wszystkie gospodarstwa rolne osiągające jeden z progów fizycznych określonych w załączniku II.

Artykuł 4

Źródła danych

1. Państwa członkowskie wykorzystują informacje ze zintegrowanego systemu zarządzenia i kontroli przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 (13), systemu identyfikacji i rejestracji bydła przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 (14) oraz rejestru gospodarstw ekologicznych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 (15), o ile te informacje są co najmniej takiej samej jakości, jak informacje uzyskane z badań statystycznych. Państwa członkowskie mogą również korzystać ze źródeł administracyjnych dotyczących uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych oraz konkretnych środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III.

2. Jeżeli dane państwo członkowskie postanowi wykorzystać inne źródła administracyjne niż te, które określono w ust. 1, wówczas powiadamia z wyprzedzeniem Komisję i podaje szczegółowe informacje dotyczące metody, którą zamierza stosować, oraz jakości danych pochodzących z tego źródła administracyjnego.

Artykuł 5

Wymogi dokładności

1. Państwa członkowskie przeprowadzające badania reprezentacyjne zapewniają, aby ważone wyniki badań były statystycznie reprezentatywne dla gospodarstw rolnych w każdym regionie oraz spełniały wymogi dotyczące dokładności określone w załączniku IV.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja zezwala państwom członkowskim na zastosowanie wyjątków od wymogów dokładności, o których mowa w ust. 1, dla określonych regionów.

ROZDZIAŁ II

STATYSTYKI DOTYCZĄCE STRUKTURY GOSPODARSTW ROLNYCH

Artykuł 6

Badania struktury gospodarstw rolnych

1. W latach 2010, 2013 i 2016 państwa członkowskie przeprowadzą badania struktury gospodarstw rolnych, zwane dalej „badaniami struktury gospodarstw rolnych".

2. Badanie struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 przeprowadza się w formie spisu. Jednak w przypadku cechy „inna działalność zarobkowa" osób pracujących w gospodarstwie, wymienionych w załączniku III sekcja V ppkt (ii), można zastosować badanie reprezentacyjne.

3. Badania struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 mogą być przeprowadzone w formie badania reprezentacyjnego.

Artykuł 7

Cechy objęte badaniem

1. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech objętych badaniem wymienionych w załączniku III.

2. Komisja może dokonać zmian w wykazie cech objętych badaniem zamieszczonym w załączniku III w odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

4. Definicje cech badanych przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Artykuł 8

Okresy odniesienia

Okresy odniesienia dla badań struktury gospodarstw rolnych przeprowadzanych w latach 2010, 2013 i 2016 są następujące:

a) dla cech badanych dotyczących gruntów, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

b) dla cech badanych dotyczących zwierząt gospodarskich, określonych w załączniku III - dzień odniesienia między 1 marca a 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

c) dla cech badanych dotyczących siły roboczej, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

d) dla środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III - okres trzech lat kończący się w dniu 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

Artykuł 9

Przekazywanie

1. Państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań struktury gospodarstw rolnych za rok 2010 do dnia 31 marca 2012 r.

2. W przypadku badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

3. Dane dotyczące środków rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w załączniku III, oraz uzyskane ze źródeł administracyjnych mogą być przekazywane Komisji oddzielnie w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

4. Wyniki badania struktury gospodarstw rolnych przekazywane Komisji sporządzone są w formie elektronicznej i na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych.

5. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

6. Komisja nie wykorzystuje danych z badania struktury gospodarstw rolnych do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

Artykuł 10

Operat losowania

W celu aktualizacji operatu losowania dla badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie udostępniają krajowym władzom odpowiedzialnym za badania struktury gospodarstw rolnych informacje dotyczące gospodarstw rolnych zawarte w zgromadzonych na swoich terytoriach aktach spraw administracyjnych.

ROZDZIAŁ III

STATYSTYKI DOTYCZĄCE METOD PRODUKCJI ROLNEJ

Artykuł 11

Badanie metod produkcji rolnej

1. Państwa członkowskie przeprowadzają badanie metod produkcji rolnej stosowanych w gospodarstwach rolnych. Badanie może być przeprowadzone jako badanie reprezentacyjne.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja może zezwolić państwu członkowskiemu na przeprowadzenie badania reprezentacyjnego z wykorzystaniem odrębnych podprób.

3. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech badanych dotyczących metod produkcji rolnej wymienionych w załączniku V.

4. Dla każdego badanego gospodarstwa rolnego państwa członkowskie przekazują także szacunkowe dane na temat ilości wody wykorzystywanej do nawadniania w gospodarstwie (w metrach sześciennych). Szacunku można dokonać na podstawie modelu.

5. Komisja zapewnia państwom członkowskim wsparcie metodyczne i wsparcie innego rodzaju do celów opracowania modelu, o którym mowa w ust. 4. Ponadto Komisja wspiera współpracę i wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi niezbędne do osiągnięcia porównywalnych wyników.

6. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

7. Definicje cech objętych badaniem przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

8. Okres odniesienia pokrywa się z okresami odniesienia stosowanymi dla cech objętych badaniem w badaniu struktury gospodarstw rolnych w roku 2010.

9. Wyniki tego badania powinny być powiązane z danymi uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych. Zestaw łącznie zatwierdzonych danych przekazuje się Komisji w formie elektronicznej najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r.

10. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

11. Komisja nie wykorzystuje danych na temat metod produkcji rolnej do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

ROZDZIAŁ IV

SPRAWOZDANIA, FINANSOWANIE I ŚRODKI WYKONAWCZE

Artykuł 12

Sprawozdania

1. Państwa członkowskie przekazują krajowe sprawozdania metodologiczne dotyczące badań, których dotyczy niniejsze rozporządzenie, opisujące:

a) zastosowaną organizację i metodologię;

b) poziom dokładności w badaniach reprezentacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu;

c) informacje na temat jakości wszelkich wykorzystanych źródeł danych administracyjnych; oraz

d) kryteria włączenia i wyłączenia zastosowane w celu spełnienia wymogów dotyczących zakresu badania, określonych w art. 3.

2. Krajowe sprawozdania metodologiczne przekazywane są Komisji wraz z zatwierdzonymi wynikami badań zgodnie z terminami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2.

3. Oprócz krajowych sprawozdań metodologicznych wymaganych na zakończenie każdego badania państwa członkowskie przekazują Komisji wszelkie informacje dodatkowe, jakie mogą być wymagane, dotyczące organizacji i metodologii badania.

Artykuł 13

Wkład wspólnotowy

1. Państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy ze Wspólnoty w wysokości najwyżej 75 % z tytułu kosztów przeprowadzania badań określonych w niniejszym rozporządzeniu, z zastrzeżeniem kwot maksymalnych określonych w ust. 3 i 4.

2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja udziela państwom członkowskim, które złożą stosowny wniosek, niezbędnego wsparcia technicznego i merytorycznego w zakresie satelitarnej lokalizacji gospodarstw rolnych.

3. W odniesieniu do łącznych kosztów badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 i badania metod produkcji rolnej wkład wspólnotowy jest ograniczony do kwot maksymalnych wymienionych poniżej:

- po 50 000 EUR dla Luksemburga i Malty,

- po 1 000 000 EUR dla Austrii, Irlandii i Litwy,

- po 2 000 000 EUR dla Bułgarii, Niemiec, Węgier, Portugalii i Zjednoczonego Królestwa,

- po 3 000 000 EUR dla Grecji, Hiszpanii i Francji,

- po 4 000 000 EUR dla Włoch, Polski i Rumunii, oraz

- po 300 000 EUR dla wszystkich pozostałych państw członkowskich.

4. W odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 kwoty maksymalne określone w ust. 3 są zmniejszone o 50 %.

4a. [1] Na badanie struktury gospodarstw rolnych w 2016 r. przeznacza się maksymalną kwotę na rzecz Chorwacji w wysokości 500 000 EUR.

5. Wkład finansowy Wspólnoty finansowany jest z Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

Artykuł 14

Ramy finansowe

1. Koperta finansowa na realizację programu badań, w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wynosi 58 850 000 EUR na lata 2008-2013.

2. [2] Pula środków finansowych na realizację badań struktury gospodarstw rolnych w 2016 r., w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wynosi 20 650 000 EUR na lata 2014–2018.

3. Roczne środki zatwierdzane są przez władzę budżetową w granicach ram finansowych.

4. [3] Komisja realizuje unijne wsparcie finansowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (16).

Artykuł 14a

Ochrona interesów finansowych Unii

[4] 1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w przypadku realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez nałożenie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji.

2. Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszego programu.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może przeprowadzać kontrole i inspekcje na miejscu u podmiotów gospodarczych, których takie finansowanie bezpośrednio lub pośrednio dotyczy, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 (17), w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycia finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne nielegalne działanie, naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o dotację, decyzją o udzieleniu dotacji lub zamówieniem dotyczącym finansowania przez Unię.

Nie naruszając przepisów akapitów pierwszego i drugiego, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o dotację, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu.

Artykuł 15

Komitet

1. Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Statystyk Rolniczych ustanowiony decyzją 72/279/EWG.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Artykuł 16

Odstępstwa

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 i 2, art. 8, art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 8 i 9, art. 13 ust. 3, załącznika III i załącznika IV, odniesienia do roku 2010 zastępuje się odniesieniami do roku 2009 w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

2. Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 1, odniesienie do dnia 31 marca 2012 r. zastępuje się odniesieniami do:

a) dnia 31 marca 2011 r. w przypadku Grecji i Portugalii;

b) dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku Hiszpanii;

c) dnia 30 czerwca 2012 r. w przypadku Włoch i Rumunii.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 9, odniesienie do dnia 31 grudnia 2012 r. zastępuje się odniesieniem do dnia 31 grudnia 2011 r. w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

Artykuł 17

Uchylenie

1. Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 571/88.

2. Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2008 r.

[1] Art. 13 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[2] Art. 14 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[3] Art. 14 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[4] Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

Wersja obowiązująca od 2014-05-14 do 2019-01-01

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych (2) przewiduje program prowadzenia badań wspólnotowych w celu dostarczania statystyk dotyczących struktury gospodarstw rolnych do 2007 r.

(2) Program badań struktury gospodarstw rolnych prowadzonych w całej Wspólnocie począwszy od lat 1966/67, należy kontynuować w celu badania tendencji na poziomie Wspólnoty. Dla zachowania przejrzystości rozporządzenie (EWG) nr 571/88 powinno zostać zastąpione niniejszym rozporządzeniem.

(3) W celu uaktualnienia podstawowych rejestrów gospodarstw rolnych i uzyskania innych informacji wymaganych dla odpowiedniego warstwowania w badaniach reprezentacyjnych istnieje konieczność przeprowadzania spisu gospodarstw rolnych we Wspólnocie przynajmniej co dziesięć lat. Ostatni spis przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia odbył się w latach 1999/2000.

(4) Istnieje konieczność gromadzenia danych na temat wdrażania środków związanych z rozwojem obszarów wiejskich, określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/ 2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR-ROW) (3).

(5) W konkluzjach z dnia 19 grudnia 2006 r. na temat wskaźników rolno-środowiskowych Rada uznała, że istnieje zapotrzebowanie na porównywalne dane dotyczące działalności rolnej, uzyskiwane na odpowiednim poziomie geograficznym i obejmujące całą Wspólnotę. Rada zwróciła się do Komisji o podjęcie środków określonych w komunikacie Komisji z dnia 15 sierpnia 2006 r. (4), które obejmują opracowanie danych statystycznych dotyczących zwłaszcza praktyk w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych oraz wykorzystania środków produkcji w rolnictwie.

(6) Informacje statystyczne na temat różnych metod produkcji rolnej na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych są niewystarczające. W związku z tym, aby dostarczyć dodatkowych danych statystycznych umożliwiających opracowanie polityki rolno-środowiskowej oraz poprawę jakości wskaźników rolno-środowiskowych, należy usprawnić gromadzenie informacji na temat metod produkcji rolnej w powiązaniu z informacjami uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych.

(7) Porównywalne statystyki dotyczące struktury gospodarstw rolnych pochodzące ze wszystkich państw członkowskich są istotne dla określenia rozwoju polityki rolnej we Wspólnocie. Dlatego też w odniesieniu do badanych cech należy w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.

(8) Przeprowadzenie w roku 2010 badania struktury gospodarstw rolnych, a w roku 2011 dziesięcioletniego spisu ludności stanowiłoby znaczne obciążenie dla służb statystycznych państw członkowskich, gdyby terminy realizacji w terenie tych dwóch istotnych badań się pokrywały. Należy zatem wprowadzić odstępstwo umożliwiające państwom członkowskim przeprowadzenie badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2009.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (5) stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do poszanowania norm bezstronności, rzetelności, odpowiedniości, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych oraz przejrzystości. Rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania danych objętych poufnością informacji statystycznych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (6) stanowi ramy odniesienia w zakresie przekazywania i ochrony poufnych danych statystycznych dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, mające na celu zapewnienie, że nie zachodzi bezprawne ujawnianie i wykorzystywanie danych statystycznych Wspólnoty do celów innych niż statystyczne w trakcie ich opracowywania i rozpowszechniania.

(10) Wykorzystywanie przez Komisję informacji na temat położenia gospodarstwa rolnego powinno być ograniczone do analiz statystycznych i nie powinno obejmować losowania próby ani przeprowadzania badań. Należy zapewnić niezbędną ochronę poufności danych, między innymi poprzez zmniejszenie dokładności parametrów dotyczących położenia i odpowiednie agregowanie danych przy publikacji statystyk.

(11) Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 (7) ustanowiono statystyczną klasyfikację działalności gospodarczej we Wspólnocie.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (8) jednostki terytorialne należy określić zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(13) W celu maksymalnego zmniejszenia obciążenia respondentów i państw członkowskich związanego z gromadzeniem danych należy zapewnić możliwość korzystania z badań reprezentacyjnych i źródeł administracyjnych.

(14) Przeprowadzenie badań statystycznych będzie wymagało od państw członkowskich i Komisji przeznaczenia na ten cel w ciągu szeregu lat znacznych środków finansowych, których znaczna część będzie wykorzystywana na spełnienie wymogów Wspólnoty.

(15) Uznaje się, że w wielu państwach członkowskich spełnienie wymogów dotyczących lokalizacji i identyfikacji satelitarnej gospodarstw rolnych napotyka poważne trudności metodologiczne i techniczne.

(16) Należy zatem ustanowić przepisy umożliwiające wsparcie programu badań dotacjami Wspólnoty w ramach Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (9).

(17) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały czas trwania programu, która stanowi zasadniczy punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu punktu 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (10).

(18) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie systematyczne tworzenie statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych i metod produkcji rolnej, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, z uwagi na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(19) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/ 468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (11).

(20) W szczególności Komisja powinna być uprawniona do definiowania współczynników dotyczących sztuk dużych, definiowania badanych cech i dostosowywania załączników do niniejszego rozporządzenia. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(21) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych ustanowionym decyzją Rady 72/279/ EWG (12),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy tworzenia porównywalnych statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych oraz badania metod produkcji rolnej.

Artykuł 2

Definicje

Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) „gospodarstwo rolne" lub „gospodarstwo" oznacza wyodrębnioną jednostkę, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, która posiada oddzielne kierownictwo i prowadzi działalność rolniczą wymienioną w załączniku I na terytorium gospodarczym Unii Europejskiej jako działalność podstawową lub drugorzędną;

b) „sztuka duża" oznacza standardową jednostkę miary umożliwiającą sumowanie poszczególnych kategorii zwierząt gospodarskich do celów porównawczych. Sztuki duże określa się na podstawie wymogów żywieniowych poszczególnych kategorii zwierząt, dla których przyjmuje się odpowiednie współczynniki, zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2;

c) „badania reprezentacyjne" oznaczają badania statystyczne w oparciu o warstwowe losowanie próby, których celem jest uzyskanie reprezentatywnych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych na szczeblu regionalnym i krajowym; w warstwowaniu uwzględnia się wielkość i typ gospodarstwa rolnego, tak aby gospodarstwa rolne o różnej wielkości i różnych typów były odpowiednio reprezentowane;

d) „region" oznacza jednostkę terytorialną NUTS 2 określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003;

e) „położenie gospodarstwa rolnego" oznacza współrzędne szerokości i długości geograficznej z dokładnością do 5 minut szerokości kątowej, tak by uniemożliwić bezpośrednią identyfikację poszczególnych gospodarstw rolnych; jeżeli dane położenie określone na podstawie szerokości i długości geograficznej obejmuje tylko jedno gospodarstwo rolne, to gospodarstwo to przyporządkowywane jest do innego położenia, które obejmuje co najmniej jeszcze jedno gospodarstwo rolne.

Artykuł 3

Zakres badań

1. Badania określone w niniejszym rozporządzeniu obejmują:

a) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych wynosi co najmniej jeden hektar;

b) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych jest mniejsza niż jeden hektar, o ile część produkcji tych gospodarstw przeznaczona jest na sprzedaż lub jeśli wielkość ich produkcji przekracza pewne fizyczne progi.

2. Jednakże państwa członkowskie, które stosują wielkości progów powyżej jednego hektara, ustalają ten próg na potrzeby badań na poziomie, wyłączającym jedynie najmniejsze gospodarstwa rolne, których łączny udział w ogólnej powierzchni użytkowanych użytków rolnych z wyłączeniem terenów wspólnych, jak i w całkowitej liczbie sztuk dużych wynosi najwyżej 2%.

3. W każdym przypadku należy uwzględnić wszystkie gospodarstwa rolne osiągające jeden z progów fizycznych określonych w załączniku II.

Artykuł 4

Źródła danych

1. Państwa członkowskie wykorzystują informacje ze zintegrowanego systemu zarządzenia i kontroli przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 (13), systemu identyfikacji i rejestracji bydła przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 (14) oraz rejestru gospodarstw ekologicznych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 (15), o ile te informacje są co najmniej takiej samej jakości, jak informacje uzyskane z badań statystycznych. Państwa członkowskie mogą również korzystać ze źródeł administracyjnych dotyczących uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych oraz konkretnych środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III.

2. Jeżeli dane państwo członkowskie postanowi wykorzystać inne źródła administracyjne niż te, które określono w ust. 1, wówczas powiadamia z wyprzedzeniem Komisję i podaje szczegółowe informacje dotyczące metody, którą zamierza stosować, oraz jakości danych pochodzących z tego źródła administracyjnego.

Artykuł 5

Wymogi dokładności

1. Państwa członkowskie przeprowadzające badania reprezentacyjne zapewniają, aby ważone wyniki badań były statystycznie reprezentatywne dla gospodarstw rolnych w każdym regionie oraz spełniały wymogi dotyczące dokładności określone w załączniku IV.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja zezwala państwom członkowskim na zastosowanie wyjątków od wymogów dokładności, o których mowa w ust. 1, dla określonych regionów.

ROZDZIAŁ II

STATYSTYKI DOTYCZĄCE STRUKTURY GOSPODARSTW ROLNYCH

Artykuł 6

Badania struktury gospodarstw rolnych

1. W latach 2010, 2013 i 2016 państwa członkowskie przeprowadzą badania struktury gospodarstw rolnych, zwane dalej „badaniami struktury gospodarstw rolnych".

2. Badanie struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 przeprowadza się w formie spisu. Jednak w przypadku cechy „inna działalność zarobkowa" osób pracujących w gospodarstwie, wymienionych w załączniku III sekcja V ppkt (ii), można zastosować badanie reprezentacyjne.

3. Badania struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 mogą być przeprowadzone w formie badania reprezentacyjnego.

Artykuł 7

Cechy objęte badaniem

1. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech objętych badaniem wymienionych w załączniku III.

2. Komisja może dokonać zmian w wykazie cech objętych badaniem zamieszczonym w załączniku III w odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

4. Definicje cech badanych przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Artykuł 8

Okresy odniesienia

Okresy odniesienia dla badań struktury gospodarstw rolnych przeprowadzanych w latach 2010, 2013 i 2016 są następujące:

a) dla cech badanych dotyczących gruntów, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

b) dla cech badanych dotyczących zwierząt gospodarskich, określonych w załączniku III - dzień odniesienia między 1 marca a 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

c) dla cech badanych dotyczących siły roboczej, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

d) dla środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III - okres trzech lat kończący się w dniu 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

Artykuł 9

Przekazywanie

1. Państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań struktury gospodarstw rolnych za rok 2010 do dnia 31 marca 2012 r.

2. W przypadku badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

3. Dane dotyczące środków rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w załączniku III, oraz uzyskane ze źródeł administracyjnych mogą być przekazywane Komisji oddzielnie w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

4. Wyniki badania struktury gospodarstw rolnych przekazywane Komisji sporządzone są w formie elektronicznej i na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych.

5. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

6. Komisja nie wykorzystuje danych z badania struktury gospodarstw rolnych do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

Artykuł 10

Operat losowania

W celu aktualizacji operatu losowania dla badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie udostępniają krajowym władzom odpowiedzialnym za badania struktury gospodarstw rolnych informacje dotyczące gospodarstw rolnych zawarte w zgromadzonych na swoich terytoriach aktach spraw administracyjnych.

ROZDZIAŁ III

STATYSTYKI DOTYCZĄCE METOD PRODUKCJI ROLNEJ

Artykuł 11

Badanie metod produkcji rolnej

1. Państwa członkowskie przeprowadzają badanie metod produkcji rolnej stosowanych w gospodarstwach rolnych. Badanie może być przeprowadzone jako badanie reprezentacyjne.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja może zezwolić państwu członkowskiemu na przeprowadzenie badania reprezentacyjnego z wykorzystaniem odrębnych podprób.

3. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech badanych dotyczących metod produkcji rolnej wymienionych w załączniku V.

4. Dla każdego badanego gospodarstwa rolnego państwa członkowskie przekazują także szacunkowe dane na temat ilości wody wykorzystywanej do nawadniania w gospodarstwie (w metrach sześciennych). Szacunku można dokonać na podstawie modelu.

5. Komisja zapewnia państwom członkowskim wsparcie metodyczne i wsparcie innego rodzaju do celów opracowania modelu, o którym mowa w ust. 4. Ponadto Komisja wspiera współpracę i wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi niezbędne do osiągnięcia porównywalnych wyników.

6. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

7. Definicje cech objętych badaniem przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

8. Okres odniesienia pokrywa się z okresami odniesienia stosowanymi dla cech objętych badaniem w badaniu struktury gospodarstw rolnych w roku 2010.

9. Wyniki tego badania powinny być powiązane z danymi uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych. Zestaw łącznie zatwierdzonych danych przekazuje się Komisji w formie elektronicznej najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r.

10. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

11. Komisja nie wykorzystuje danych na temat metod produkcji rolnej do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

ROZDZIAŁ IV

SPRAWOZDANIA, FINANSOWANIE I ŚRODKI WYKONAWCZE

Artykuł 12

Sprawozdania

1. Państwa członkowskie przekazują krajowe sprawozdania metodologiczne dotyczące badań, których dotyczy niniejsze rozporządzenie, opisujące:

a) zastosowaną organizację i metodologię;

b) poziom dokładności w badaniach reprezentacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu;

c) informacje na temat jakości wszelkich wykorzystanych źródeł danych administracyjnych; oraz

d) kryteria włączenia i wyłączenia zastosowane w celu spełnienia wymogów dotyczących zakresu badania, określonych w art. 3.

2. Krajowe sprawozdania metodologiczne przekazywane są Komisji wraz z zatwierdzonymi wynikami badań zgodnie z terminami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2.

3. Oprócz krajowych sprawozdań metodologicznych wymaganych na zakończenie każdego badania państwa członkowskie przekazują Komisji wszelkie informacje dodatkowe, jakie mogą być wymagane, dotyczące organizacji i metodologii badania.

Artykuł 13

Wkład wspólnotowy

1. Państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy ze Wspólnoty w wysokości najwyżej 75 % z tytułu kosztów przeprowadzania badań określonych w niniejszym rozporządzeniu, z zastrzeżeniem kwot maksymalnych określonych w ust. 3 i 4.

2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja udziela państwom członkowskim, które złożą stosowny wniosek, niezbędnego wsparcia technicznego i merytorycznego w zakresie satelitarnej lokalizacji gospodarstw rolnych.

3. W odniesieniu do łącznych kosztów badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 i badania metod produkcji rolnej wkład wspólnotowy jest ograniczony do kwot maksymalnych wymienionych poniżej:

- po 50 000 EUR dla Luksemburga i Malty,

- po 1 000 000 EUR dla Austrii, Irlandii i Litwy,

- po 2 000 000 EUR dla Bułgarii, Niemiec, Węgier, Portugalii i Zjednoczonego Królestwa,

- po 3 000 000 EUR dla Grecji, Hiszpanii i Francji,

- po 4 000 000 EUR dla Włoch, Polski i Rumunii, oraz

- po 300 000 EUR dla wszystkich pozostałych państw członkowskich.

4. W odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 kwoty maksymalne określone w ust. 3 są zmniejszone o 50 %.

4a. [1] Na badanie struktury gospodarstw rolnych w 2016 r. przeznacza się maksymalną kwotę na rzecz Chorwacji w wysokości 500 000 EUR.

5. Wkład finansowy Wspólnoty finansowany jest z Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

Artykuł 14

Ramy finansowe

1. Koperta finansowa na realizację programu badań, w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wynosi 58 850 000 EUR na lata 2008-2013.

2. [2] Pula środków finansowych na realizację badań struktury gospodarstw rolnych w 2016 r., w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wynosi 20 650 000 EUR na lata 2014–2018.

3. Roczne środki zatwierdzane są przez władzę budżetową w granicach ram finansowych.

4. [3] Komisja realizuje unijne wsparcie finansowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (16).

Artykuł 14a

Ochrona interesów finansowych Unii

[4] 1. Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w przypadku realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez nałożenie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji.

2. Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszego programu.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może przeprowadzać kontrole i inspekcje na miejscu u podmiotów gospodarczych, których takie finansowanie bezpośrednio lub pośrednio dotyczy, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 (17), w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycia finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne nielegalne działanie, naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o dotację, decyzją o udzieleniu dotacji lub zamówieniem dotyczącym finansowania przez Unię.

Nie naruszając przepisów akapitów pierwszego i drugiego, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o dotację, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu.

Artykuł 15

Komitet

1. Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Statystyk Rolniczych ustanowiony decyzją 72/279/EWG.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Artykuł 16

Odstępstwa

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 i 2, art. 8, art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 8 i 9, art. 13 ust. 3, załącznika III i załącznika IV, odniesienia do roku 2010 zastępuje się odniesieniami do roku 2009 w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

2. Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 1, odniesienie do dnia 31 marca 2012 r. zastępuje się odniesieniami do:

a) dnia 31 marca 2011 r. w przypadku Grecji i Portugalii;

b) dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku Hiszpanii;

c) dnia 30 czerwca 2012 r. w przypadku Włoch i Rumunii.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 9, odniesienie do dnia 31 grudnia 2012 r. zastępuje się odniesieniem do dnia 31 grudnia 2011 r. w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

Artykuł 17

Uchylenie

1. Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 571/88.

2. Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2008 r.

[1] Art. 13 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[2] Art. 14 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[3] Art. 14 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

[4] Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014  r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1166/2008 w odniesieniu do ram finansowych na lata 2014–2018 (Dz.Urz.UE L 122 z 24.04.2014, str. 67). Zmiana weszła w życie 14 maja 2014 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-12-21 do 2014-05-13

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych (2) przewiduje program prowadzenia badań wspólnotowych w celu dostarczania statystyk dotyczących struktury gospodarstw rolnych do 2007 r.

(2) Program badań struktury gospodarstw rolnych prowadzonych w całej Wspólnocie począwszy od lat 1966/67, należy kontynuować w celu badania tendencji na poziomie Wspólnoty. Dla zachowania przejrzystości rozporządzenie (EWG) nr 571/88 powinno zostać zastąpione niniejszym rozporządzeniem.

(3) W celu uaktualnienia podstawowych rejestrów gospodarstw rolnych i uzyskania innych informacji wymaganych dla odpowiedniego warstwowania w badaniach reprezentacyjnych istnieje konieczność przeprowadzania spisu gospodarstw rolnych we Wspólnocie przynajmniej co dziesięć lat. Ostatni spis przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia odbył się w latach 1999/2000.

(4) Istnieje konieczność gromadzenia danych na temat wdrażania środków związanych z rozwojem obszarów wiejskich, określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/ 2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR-ROW) (3).

(5) W konkluzjach z dnia 19 grudnia 2006 r. na temat wskaźników rolno-środowiskowych Rada uznała, że istnieje zapotrzebowanie na porównywalne dane dotyczące działalności rolnej, uzyskiwane na odpowiednim poziomie geograficznym i obejmujące całą Wspólnotę. Rada zwróciła się do Komisji o podjęcie środków określonych w komunikacie Komisji z dnia 15 sierpnia 2006 r. (4), które obejmują opracowanie danych statystycznych dotyczących zwłaszcza praktyk w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych oraz wykorzystania środków produkcji w rolnictwie.

(6) Informacje statystyczne na temat różnych metod produkcji rolnej na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych są niewystarczające. W związku z tym, aby dostarczyć dodatkowych danych statystycznych umożliwiających opracowanie polityki rolno-środowiskowej oraz poprawę jakości wskaźników rolno-środowiskowych, należy usprawnić gromadzenie informacji na temat metod produkcji rolnej w powiązaniu z informacjami uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych.

(7) Porównywalne statystyki dotyczące struktury gospodarstw rolnych pochodzące ze wszystkich państw członkowskich są istotne dla określenia rozwoju polityki rolnej we Wspólnocie. Dlatego też w odniesieniu do badanych cech należy w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.

(8) Przeprowadzenie w roku 2010 badania struktury gospodarstw rolnych, a w roku 2011 dziesięcioletniego spisu ludności stanowiłoby znaczne obciążenie dla służb statystycznych państw członkowskich, gdyby terminy realizacji w terenie tych dwóch istotnych badań się pokrywały. Należy zatem wprowadzić odstępstwo umożliwiające państwom członkowskim przeprowadzenie badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2009.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (5) stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do poszanowania norm bezstronności, rzetelności, odpowiedniości, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych oraz przejrzystości. Rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania danych objętych poufnością informacji statystycznych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (6) stanowi ramy odniesienia w zakresie przekazywania i ochrony poufnych danych statystycznych dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, mające na celu zapewnienie, że nie zachodzi bezprawne ujawnianie i wykorzystywanie danych statystycznych Wspólnoty do celów innych niż statystyczne w trakcie ich opracowywania i rozpowszechniania.

(10) Wykorzystywanie przez Komisję informacji na temat położenia gospodarstwa rolnego powinno być ograniczone do analiz statystycznych i nie powinno obejmować losowania próby ani przeprowadzania badań. Należy zapewnić niezbędną ochronę poufności danych, między innymi poprzez zmniejszenie dokładności parametrów dotyczących położenia i odpowiednie agregowanie danych przy publikacji statystyk.

(11) Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 (7) ustanowiono statystyczną klasyfikację działalności gospodarczej we Wspólnocie.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (8) jednostki terytorialne należy określić zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(13) W celu maksymalnego zmniejszenia obciążenia respondentów i państw członkowskich związanego z gromadzeniem danych należy zapewnić możliwość korzystania z badań reprezentacyjnych i źródeł administracyjnych.

(14) Przeprowadzenie badań statystycznych będzie wymagało od państw członkowskich i Komisji przeznaczenia na ten cel w ciągu szeregu lat znacznych środków finansowych, których znaczna część będzie wykorzystywana na spełnienie wymogów Wspólnoty.

(15) Uznaje się, że w wielu państwach członkowskich spełnienie wymogów dotyczących lokalizacji i identyfikacji satelitarnej gospodarstw rolnych napotyka poważne trudności metodologiczne i techniczne.

(16) Należy zatem ustanowić przepisy umożliwiające wsparcie programu badań dotacjami Wspólnoty w ramach Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (9).

(17) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały czas trwania programu, która stanowi zasadniczy punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu punktu 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (10).

(18) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie systematyczne tworzenie statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych i metod produkcji rolnej, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, z uwagi na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(19) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/ 468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (11).

(20) W szczególności Komisja powinna być uprawniona do definiowania współczynników dotyczących sztuk dużych, definiowania badanych cech i dostosowywania załączników do niniejszego rozporządzenia. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(21) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych ustanowionym decyzją Rady 72/279/ EWG (12),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy tworzenia porównywalnych statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych oraz badania metod produkcji rolnej.

Artykuł 2

Definicje

Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) „gospodarstwo rolne" lub „gospodarstwo" oznacza wyodrębnioną jednostkę, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, która posiada oddzielne kierownictwo i prowadzi działalność rolniczą wymienioną w załączniku I na terytorium gospodarczym Unii Europejskiej jako działalność podstawową lub drugorzędną;

b) „sztuka duża" oznacza standardową jednostkę miary umożliwiającą sumowanie poszczególnych kategorii zwierząt gospodarskich do celów porównawczych. Sztuki duże określa się na podstawie wymogów żywieniowych poszczególnych kategorii zwierząt, dla których przyjmuje się odpowiednie współczynniki, zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2;

c) „badania reprezentacyjne" oznaczają badania statystyczne w oparciu o warstwowe losowanie próby, których celem jest uzyskanie reprezentatywnych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych na szczeblu regionalnym i krajowym; w warstwowaniu uwzględnia się wielkość i typ gospodarstwa rolnego, tak aby gospodarstwa rolne o różnej wielkości i różnych typów były odpowiednio reprezentowane;

d) „region" oznacza jednostkę terytorialną NUTS 2 określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003;

e) „położenie gospodarstwa rolnego" oznacza współrzędne szerokości i długości geograficznej z dokładnością do 5 minut szerokości kątowej, tak by uniemożliwić bezpośrednią identyfikację poszczególnych gospodarstw rolnych; jeżeli dane położenie określone na podstawie szerokości i długości geograficznej obejmuje tylko jedno gospodarstwo rolne, to gospodarstwo to przyporządkowywane jest do innego położenia, które obejmuje co najmniej jeszcze jedno gospodarstwo rolne.

Artykuł 3

Zakres badań

1. Badania określone w niniejszym rozporządzeniu obejmują:

a) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych wynosi co najmniej jeden hektar;

b) gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych jest mniejsza niż jeden hektar, o ile część produkcji tych gospodarstw przeznaczona jest na sprzedaż lub jeśli wielkość ich produkcji przekracza pewne fizyczne progi.

2. Jednakże państwa członkowskie, które stosują wielkości progów powyżej jednego hektara, ustalają ten próg na potrzeby badań na poziomie, wyłączającym jedynie najmniejsze gospodarstwa rolne, których łączny udział w ogólnej powierzchni użytkowanych użytków rolnych z wyłączeniem terenów wspólnych, jak i w całkowitej liczbie sztuk dużych wynosi najwyżej 2%.

3. W każdym przypadku należy uwzględnić wszystkie gospodarstwa rolne osiągające jeden z progów fizycznych określonych w załączniku II.

Artykuł 4

Źródła danych

1. Państwa członkowskie wykorzystują informacje ze zintegrowanego systemu zarządzenia i kontroli przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 (13), systemu identyfikacji i rejestracji bydła przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 (14) oraz rejestru gospodarstw ekologicznych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 (15), o ile te informacje są co najmniej takiej samej jakości, jak informacje uzyskane z badań statystycznych. Państwa członkowskie mogą również korzystać ze źródeł administracyjnych dotyczących uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych oraz konkretnych środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III.

2. Jeżeli dane państwo członkowskie postanowi wykorzystać inne źródła administracyjne niż te, które określono w ust. 1, wówczas powiadamia z wyprzedzeniem Komisję i podaje szczegółowe informacje dotyczące metody, którą zamierza stosować, oraz jakości danych pochodzących z tego źródła administracyjnego.

Artykuł 5

Wymogi dokładności

1. Państwa członkowskie przeprowadzające badania reprezentacyjne zapewniają, aby ważone wyniki badań były statystycznie reprezentatywne dla gospodarstw rolnych w każdym regionie oraz spełniały wymogi dotyczące dokładności określone w załączniku IV.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja zezwala państwom członkowskim na zastosowanie wyjątków od wymogów dokładności, o których mowa w ust. 1, dla określonych regionów.

ROZDZIAŁ II

STATYSTYKI DOTYCZĄCE STRUKTURY GOSPODARSTW ROLNYCH

Artykuł 6

Badania struktury gospodarstw rolnych

1. W latach 2010, 2013 i 2016 państwa członkowskie przeprowadzą badania struktury gospodarstw rolnych, zwane dalej „badaniami struktury gospodarstw rolnych".

2. Badanie struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 przeprowadza się w formie spisu. Jednak w przypadku cechy „inna działalność zarobkowa" osób pracujących w gospodarstwie, wymienionych w załączniku III sekcja V ppkt (ii), można zastosować badanie reprezentacyjne.

3. Badania struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 mogą być przeprowadzone w formie badania reprezentacyjnego.

Artykuł 7

Cechy objęte badaniem

1. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech objętych badaniem wymienionych w załączniku III.

2. Komisja może dokonać zmian w wykazie cech objętych badaniem zamieszczonym w załączniku III w odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

4. Definicje cech badanych przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Artykuł 8

Okresy odniesienia

Okresy odniesienia dla badań struktury gospodarstw rolnych przeprowadzanych w latach 2010, 2013 i 2016 są następujące:

a) dla cech badanych dotyczących gruntów, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

b) dla cech badanych dotyczących zwierząt gospodarskich, określonych w załączniku III - dzień odniesienia między 1 marca a 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

c) dla cech badanych dotyczących siły roboczej, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;

d) dla środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III - okres trzech lat kończący się w dniu 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

Artykuł 9

Przekazywanie

1. Państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań struktury gospodarstw rolnych za rok 2010 do dnia 31 marca 2012 r.

2. W przypadku badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

3. Dane dotyczące środków rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w załączniku III, oraz uzyskane ze źródeł administracyjnych mogą być przekazywane Komisji oddzielnie w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.

4. Wyniki badania struktury gospodarstw rolnych przekazywane Komisji sporządzone są w formie elektronicznej i na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych.

5. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

6. Komisja nie wykorzystuje danych z badania struktury gospodarstw rolnych do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

Artykuł 10

Operat losowania

W celu aktualizacji operatu losowania dla badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie udostępniają krajowym władzom odpowiedzialnym za badania struktury gospodarstw rolnych informacje dotyczące gospodarstw rolnych zawarte w zgromadzonych na swoich terytoriach aktach spraw administracyjnych.

ROZDZIAŁ III

STATYSTYKI DOTYCZĄCE METOD PRODUKCJI ROLNEJ

Artykuł 11

Badanie metod produkcji rolnej

1. Państwa członkowskie przeprowadzają badanie metod produkcji rolnej stosowanych w gospodarstwach rolnych. Badanie może być przeprowadzone jako badanie reprezentacyjne.

2. W uzasadnionych przypadkach Komisja może zezwolić państwu członkowskiemu na przeprowadzenie badania reprezentacyjnego z wykorzystaniem odrębnych podprób.

3. Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech badanych dotyczących metod produkcji rolnej wymienionych w załączniku V.

4. Dla każdego badanego gospodarstwa rolnego państwa członkowskie przekazują także szacunkowe dane na temat ilości wody wykorzystywanej do nawadniania w gospodarstwie (w metrach sześciennych). Szacunku można dokonać na podstawie modelu.

5. Komisja zapewnia państwom członkowskim wsparcie metodyczne i wsparcie innego rodzaju do celów opracowania modelu, o którym mowa w ust. 4. Ponadto Komisja wspiera współpracę i wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi niezbędne do osiągnięcia porównywalnych wyników.

6. Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.

7. Definicje cech objętych badaniem przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

8. Okres odniesienia pokrywa się z okresami odniesienia stosowanymi dla cech objętych badaniem w badaniu struktury gospodarstw rolnych w roku 2010.

9. Wyniki tego badania powinny być powiązane z danymi uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych. Zestaw łącznie zatwierdzonych danych przekazuje się Komisji w formie elektronicznej najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r.

10. Komisja określa format przekazywania wyników badań.

11. Komisja nie wykorzystuje danych na temat metod produkcji rolnej do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

ROZDZIAŁ IV

SPRAWOZDANIA, FINANSOWANIE I ŚRODKI WYKONAWCZE

Artykuł 12

Sprawozdania

1. Państwa członkowskie przekazują krajowe sprawozdania metodologiczne dotyczące badań, których dotyczy niniejsze rozporządzenie, opisujące:

a) zastosowaną organizację i metodologię;

b) poziom dokładności w badaniach reprezentacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu;

c) informacje na temat jakości wszelkich wykorzystanych źródeł danych administracyjnych; oraz

d) kryteria włączenia i wyłączenia zastosowane w celu spełnienia wymogów dotyczących zakresu badania, określonych w art. 3.

2. Krajowe sprawozdania metodologiczne przekazywane są Komisji wraz z zatwierdzonymi wynikami badań zgodnie z terminami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2.

3. Oprócz krajowych sprawozdań metodologicznych wymaganych na zakończenie każdego badania państwa członkowskie przekazują Komisji wszelkie informacje dodatkowe, jakie mogą być wymagane, dotyczące organizacji i metodologii badania.

Artykuł 13

Wkład wspólnotowy

1. Państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy ze Wspólnoty w wysokości najwyżej 75 % z tytułu kosztów przeprowadzania badań określonych w niniejszym rozporządzeniu, z zastrzeżeniem kwot maksymalnych określonych w ust. 3 i 4.

2. Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja udziela państwom członkowskim, które złożą stosowny wniosek, niezbędnego wsparcia technicznego i merytorycznego w zakresie satelitarnej lokalizacji gospodarstw rolnych.

3. W odniesieniu do łącznych kosztów badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 i badania metod produkcji rolnej wkład wspólnotowy jest ograniczony do kwot maksymalnych wymienionych poniżej:

- po 50 000 EUR dla Luksemburga i Malty,

- po 1 000 000 EUR dla Austrii, Irlandii i Litwy,

- po 2 000 000 EUR dla Bułgarii, Niemiec, Węgier, Portugalii i Zjednoczonego Królestwa,

- po 3 000 000 EUR dla Grecji, Hiszpanii i Francji,

- po 4 000 000 EUR dla Włoch, Polski i Rumunii, oraz

- po 300 000 EUR dla wszystkich pozostałych państw członkowskich.

4. W odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 kwoty maksymalne określone w ust. 3 są zmniejszone o 50 %.

5. Wkład finansowy Wspólnoty finansowany jest z Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.

Artykuł 14

Ramy finansowe

1. Koperta finansowa na realizację programu badań, w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wynosi 58 850 000 EUR na lata 2008-2013.

2. Kwotę na lata 2014-2018 ustala władza budżetowa i prawodawcza na wniosek Komisji na podstawie nowych ram finansowych na okres rozpoczynający się w roku 2014.

3. Roczne środki zatwierdzane są przez władzę budżetową w granicach ram finansowych.

Artykuł 15

Komitet

1. Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Statystyk Rolniczych ustanowiony decyzją 72/279/EWG.

2. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.

Artykuł 16

Odstępstwa

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 i 2, art. 8, art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 8 i 9, art. 13 ust. 3, załącznika III i załącznika IV, odniesienia do roku 2010 zastępuje się odniesieniami do roku 2009 w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

2. Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 1, odniesienie do dnia 31 marca 2012 r. zastępuje się odniesieniami do:

a) dnia 31 marca 2011 r. w przypadku Grecji i Portugalii;

b) dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku Hiszpanii;

c) dnia 30 czerwca 2012 r. w przypadku Włoch i Rumunii.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 9, odniesienie do dnia 31 grudnia 2012 r. zastępuje się odniesieniem do dnia 31 grudnia 2011 r. w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.

Artykuł 17

Uchylenie

1. Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 571/88.

2. Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2008 r.