Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 27 lipca 2009 r., sygn. KIO/UZP 900/09, KIO/UZP 939/09
SIWZ powinna w sposób obiektywny wskazywać sposób obliczania punktów w kryteriach innych niż cena.
SIWZ powinna w sposób obiektywny wskazywać sposób obliczania punktów w kryteriach innych niż cena.
W świetle art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP oraz § 1 ust. 2 pkt 5a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów (…) wystarczające jest przedstawienie pisemnego zobowiązania samej osoby wskazanej w wykazie osób zdolnych do wykonania zamówienia.
Wybór oferty najkorzystniejszej winien nastąpić wyłącznie spośród wykonawców, którzy dają rzeczywistą gwarancję realizacji zamówienia z należytą starannością oraz spośród ofert odpowiadających wyrażonym w siwz oczekiwaniom Zamawiającego.
Art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp nakazuje wykluczyć z postępowania wykonawcę, który złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik postępowania. W ocenie składu orzekającego Izby informacje nieprawdziwe w rozumieniu powołanego przepisu są to informacje przedstawiające odmienny stan rzeczy od stanu prawdziwego, które są złożone ze świadomością ich nieprawdziwości.
1) Przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp mówi o dysponowaniu osobami, a nie o posiadaniu pracowników. Pojęcie „dysponowanie” jest pojęciem szerokim, w ramach którego mieszczą różne stosunki prawne wiążące wykonawcę z osobą, która wchodzi w skład jego potencjału kadrowego.
Pismo sporządzone przez organizację samorządową, jednakże nie w zakresie zleconych jej przez ustawę spraw z dziedziny administracji publicznej nie może być uznany za urzędowy w rozumieniu art. 244 § 1 i 2 k.p.c.
Zamawiający ma prawo postawić warunki udziału w postępowaniu składające się z kilku elementów, zwłaszcza gdy są one uzasadnione wartością lub stopniem skomplikowania zamówienia. Lista żądanych dokumentów i oświadczeń, jest elementem specyfikacji istotnych warunków zamówienia wtórnym
Pismo wykonawcy nie może być uznane za protest w rozumieniu art. 180 ustawy pzp w przypadku braku wskazania przez wykonawcę, w treści pisma czynności podjętej, czy też zaniechanej przez zamawiającego, co do której stwierdzonoby naruszenie przepisu ustawy pzp i z którym to naruszeniem ustawodawca wiąże prawo do wniesienia protestu.
Brak polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wymaga wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Ewentualne zaniechanie uzupełnienia lub złożenie nieprawidłowego dokumentu będzie stanowić podstawę do wykluczenia wykonawcy z postępowania, na podstawie przepisu art.
Art. 26 ust. 3 Pzp de legę lata pozwala wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia publicznego wskazać inną, niż wykazana w dokumentach złożonych wraz z ofertą, osobę, która będzie wykonywać zamówienie, posiadającą kwalifikacje i doświadczenie odpowiadające wymaganiom zamawiającego.
1) Zastosowanie sankcji wykluczenia z postępowania w świetle ustawy - Prawo zamówień publicznych nie jest uzależnione od umyślności, czy nieumyślności działania wykonawcy(.). To na Zamawiającym ciąży obowiązek zdefiniowania, które informacje uznaje za nieprawdziwe i jakie okoliczności uznaje za udowodnione.
Wobec braku w specyfikacji istotnych warunków zamówienia jakichkolwiek wymagań, co do doświadczenia i wiedzy wykonawcy, stwierdzić należy, iż każdy wykonawca spełniający pozostałe warunki udziału w postępowaniu, nawet nie wykonujący dotychczas usług o charakterze podobnym do przedmiotu zamówienia,
Izba nie stwierdziła naruszenia art. 25 ust.2 ustawy PZP, ponieważ Zamawiający nie żądał zaświadczenia o wpisie obiektu do rejestru zabytków tylko żądał zaznaczenia w Wykazie robót o wpisie do rejestru czyli nie żądał dokumentu nie przewidzianego w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r.