Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 maja 2016 r., sygn. KIO 786/16
Nie ulega wątpliwości, że warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stanowić mają barierę uniemożliwiającą ubieganie się o udzielenie zamówienia wykonawcom, których sytuacja podmiotowa nie daje rękojmi jego należytego wykonania. Skuteczne postawienie przez zamawiającego takiego ograniczenia wymaga jednak, aby warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego odpowiadały wskazaniom płynącym z przepisu art. 22 ust. 4 Pzp, tzn. aby były związane z przedmiotem zamówienia i proporcjonalne do niego. Zasada proporcjonalności stanowi jeden z gwarantów poszanowania zasady uczciwej konkurencji. Warunek proporcjonalny to przede wszystkim taki, który zachowuje właściwą proporcję do przedmiotu zamówienia, czyli nie jest w stosunku do niego nadmierny, nie zaś wyłącznie taki, który pozostaje w określonym arytmetycznym stosunku do niego.
Teza od Redakcji
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący:
Daniel Konicz
Członkowie:
Aneta Mlącka
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Agata Dziuban
po rozpoznaniu na rozprawie w dniach24 i 30 maja 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 maja 2016 r. przez Odwołującego - Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Bydgoszczy, w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego - Województwo Zachodniopomorskie, przy udziale wykonawców:
1. NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu,
2. Stadler Polska sp. z o.o. z siedzibą w Siedlcach,
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu dokonanie zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu i postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu spełnienia warunku udziału w postępowaniu (kwalifikacje techniczne) w taki sposób, aby podstawą weryfikacji wiedzy i doświadczenia wykonawcy nie była dostawa pojazdów posiadających zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) lub innego równoważnego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI - dokument obowiązujący w innym kraju.