Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [3 z 1545]

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2023 r., sygn. III FSK 2925/21

W przypadku ustalania opłat egzekucyjnych z tytułu zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego w sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. niekonstytucyjności braku maksymalnej wysokości tych opłat, organy egzekucyjne zobowiązane są do miarkowania opłat, wychodząc z założenia zachowania proporcji i racjonalnej zależności między wysokością opłat a rodzajem podjętych czynności egzekucyjnych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia NSA Paweł Borszowski (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak, po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 26 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 385/20 w sprawie ze skargi Wójta Gminy P. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 6 kwietnia 2020 r., nr 2801-IEE.711.64.2020 w przedmiocie obciążenia wierzyciela kosztami egzekucyjnymi 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Wójta Gminy P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie kwotę 460 (słownie: czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 26 sierpnia 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 385/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wskutek skargi Wójta Gminy P. (dalej: "Skarżący" lub "Wójt") uchylił zaskarżone postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej: "Dyrektor" lub "organ II instancji") z 6 kwietnia 2020 r. w przedmiocie obciążenia wierzyciela kosztami egzekucyjnymi oraz zasądził na rzecz Wójta zwrot kosztów postępowania sądowego.

Wymieniony wyrok, jak również inne przytoczone w niniejszym uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych, publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego (www.nsa.orzeczenia.gov.pl).

Sąd I instancji przedstawiając stan faktyczny sprawy wyjaśnił, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie (dalej: "Naczelnik" lub "organ I instancji") postanowieniami z 30 sierpnia 2019 r. obciążył Wójta kosztami egzekucyjnymi w łącznej kwocie 30.617,76 zł (postanowienie nr 2813-SEE2.711.633.2019) oraz 1.545,53 zł (postanowienie nr 2813-SEE2.711.633-II.2019). Wobec wniesienia zażaleń Dyrektor postanowieniem z 22 listopada 2019 r. uchylił ww. postanowienia organu I instancji i przekazał sprawy do ponownego rozpatrzenia. Organ odwoławczy powołał się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt SK 31/14 i zobowiązał organ I instancji do rozważenia kwestii, czy określenie opłaty manipulacyjnej oraz opłaty za czynności egzekucyjne w łącznej kwocie 32.163,29 zł, a więc na podstawie stawek procentowych, o których mowa w art. 64 § 1 pkt 4 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1438 z późn. zm.; dalej: "u.p.e.a.") oraz w art. 64 § 6 u.p.e.a., przystaje do wzorców konstytucyjnych, wynikających z art. 64 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP, a jeśli nie, to w jakim zakresie należy dokonać jej miarkowania, z uwzględnieniem zasady bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00