Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2015 r., sygn. I GSK 2011/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Cezary Pryca Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 9 października 2013 r. sygn. akt III SA/Łd 398/13 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok w pkt 2 i w tym zakresie przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Ł.; 2. w pozostałej części oddala skargę kasacyjną; 3. zasądza od A. R. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł. 300 zł (trzysta złotych) tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł., objętym skargą kasacyjną wyrokiem, oddalił skargę A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] lutego 2013 r. w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oraz orzekł o przyznaniu adwokatowi J. B. kwoty 492 złotych, obejmującej podatek od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu skarżącemu.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. decyzją z [...] października 2012 r. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki Chrysler Grand Voyager. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji stwierdził, że nabyty przez skarżącego pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r.
o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11 ze zm.; dalej: u.p.a.).
Decyzją z [...] lutego 2013 r. Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. W jej uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z informacjami uzyskanymi od importera marki Chrysler - spółki F. samochód o wskazanym numerze VIN został wyprodukowany jako pojazd osobowy. Natomiast z niemieckiego dowodu rejestracyjnego wynika, że w pojeździe dokonano zmian zgodnie z uwagą w polu 22: "... punkty mocowania foteli i pasów zaspawane; kratka ochronna z tyłu siedzenia kierowcy/pasażera", a samochód określono jako "samochód ciężarowy, nadwozie zamknięte". Z przeprowadzonego w dniu [...] stycznia 2011 r. badania technicznego pojazdu i załączonego do niego dokumentu identyfikacyjnego wynika, że samochód określono jako ciężarowy, podrodzaj - van, o liczbie miejsc do siedzenia 2. Organ odwoławczy stwierdził również, że sporny samochód został sprzedany przez skarżącego [...] stycznia 2011 r., a w fakturze sprzedaży określono go jako pojazd ciężarowy, o nadwoziu zamkniętym.