Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [156 z 1307]

Wyrok NSA z dnia 27 marca 2024 r., sygn. II GSK 1223/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 28 lutego 2023 r. sygn. akt II SA/Bd 995/22 w sprawie ze skargi F. Sp. z o.o. Sp.k. w G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 lipca 2022 r. nr 0401.CKB.4040.109.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 28 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Bd 995/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy, po rozpoznaniu skargi F. Sp. z o.o. Sp. k. w G., uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z 29 lipca 2022 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z 3 czerwca 2022 r. w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także zasądził zwrot kosztów postępowania.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z 3 czerwca 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy nałożył na F. Sp. z o.o. Sp. k. w G. (dalej "skarżąca") karę pieniężną w wysokości 12 000 zł za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia w ustawowym terminie wskazanym w art. 60 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.; dalej "ustawa o przeciwdziałaniu"), informacji, o których mowa w art. 59 tej ustawy.

Decyzją z 29 lipca 2022 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy utrzymał w mocy powyższą decyzję.

Organ wskazał, że spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców 4 kwietnia 2013 r., a zatem ustawowy termin do zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych dla spółki upłynął 17 lipca 2020 r. Skarżąca natomiast dokonała zgłoszenia 17 maja 2022 r., czyli 21 miesięcy po ustawowym terminie i nastąpiło to po wszczęciu postępowania w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za brak rejestracji. W związku z tym, w ocenie organu zaistniały przesłanki do nałożenia na nią kary pieniężnej, o której mowa w art. 153 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00