Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [18 z 1633]

Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. III OSK 1622/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 1 marca 2022 r. sygn. akt II SAB/Lu 4/22 w sprawie ze skargi Fundacji [...] na bezczynność Prezydenta Miasta Lublina w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 1 marca 2022 r., sygn. akt II SAB/Lu 4/22, oddalił skargę Fundacji [...] na bezczynność Prezydenta Miasta Lublin w sprawie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Prezes Zarządu Fundacji [...] pismem zatytułowanym "Wniosek o udostępnienie informacji publicznej", przekazanym w dniu 24 lutego 2021 r. przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, zwrócił się do Prezydenta Miasta Lublin (dalej: jako "Prezydent") z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:

1) rejestr zarządzeń Prezydenta Miasta od 2010 r.;

2) rejestr skarg i wniosków kierowanych do Rady Miasta za ostatnie 2 kadencje;

3) ewidencję protokołów i ustaleń komisji stałych Rady Miasta za ostatnie 2 kadencje;

4) protokoły z kontroli Komisji Rewizyjnej za ostatnie 2 kadencje;

5) za okres od 2014 roku:

- rejestr wydanych pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania;

- rejestr wydanych pozwoleń i zgłoszeń rozbiórki;

- rejestr wydanych decyzji ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania terenu;

- rejestr decyzji odmownych w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy;

- rejestr decyzji odmownych w przedmiocie pozwoleń na budowę;

- rejestr wniosków i decyzji o pozwoleniu na budowę.

W dniu 9 marca 2021 r. Prezydent udzielił odpowiedzi na pkt 1 wniosku, wskazując odpowiednią stronę Biuletynu Informacji Publicznej Samorządu Miasta Lublin. W zakresie pkt 3 wniosku organ poinformował, że nie dysponuje żądaną informacją z uwagi na fakt, że nie prowadzi (nie sporządza) ewidencji protokołów i ustaleń komisji stałych Rady Miasta za ostatnie dwie kadencje. W zakresie rejestru wniosków i wydanych pozwoleń na budowę prowadzonych od 1 stycznia 2016 r. Prezydent poinformował, że są one dostępne na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, wskazując link i informacje o sposobie wyszukania żądanych danych. Ponadto organ wskazał, że odpowiedź na pkt 2 i 5 wniosku nastąpi w terminie 2 miesięcy od dnia wpływu wniosku ze względu na szeroki zakres materiału źródłowego oraz konieczność przeanalizowania go pod kątem ochrony wynikającej z art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176), dalej jako "u.d.i.p.", a także - w zakresie oznaczeń ewidencyjnych działek - z uwagi na odmienny tryb udostępniania tych danych uregulowany w ustawie z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 ze zm.), dalej jako "P.g.i.k.". W zakresie pkt 4 wniosku wyjaśniono, że żądanie to jest tożsame z pkt 2 wniosku z dnia 16 lutego 2021 r. (sprawa nr KP-PP-1.1431.90.2021), w którym termin odpowiedzi na wniosek został przedłużony pismem z dnia 3 marca 2021 r. Odpowiedź organu z dnia 9 marca 2021 r. została skarżącemu przekazana za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: prezes@fundacja[...].org.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2021 r. Prezydent wyjaśnił, że w zakresie pkt 4 wniosku (który był tożsamy z pkt 2 wniosku z dnia 16 lutego 2021 r.) Fundacja otrzymała odpowiedź 6 kwietnia 2021 r. Ponadto organ przekazał żądane dokumenty (według stanu na dzień 31 marca 2021 r.), tj. rejestr skarg skierowanych do Rady Miasta za lata 2014 – 2019, obejmujący 2 ostatnie kadencje Rady Miasta, rejestr skarg kierowanych do Rady Miasta za lata 2020 – 2021, rejestr wniosków kierowanych do Rady Miasta za lata 2014 – 2021 obejmujący 2 ostatnie kadencje Rady Miasta, rejestr zgłoszeń zmiany sposobu użytkowania (za lata 2014-2021), rejestr zgłoszeń zamiaru przystąpienia do wykonywania robót budowlanych za lata 2014-2021, rejestr pozwoleń na rozbiórkę obiektów budowlanych za lata 2014-2021, rejestr decyzji ustalających warunki zabudowy i zagospodarowania terenu za lata 2014-2021, obejmujący zarówno decyzje pozytywne, jak i odmowne, rejestr pozwoleń na budowę za lata 2014 – 2015 obejmujący zarówno decyzje pozytywne, jak i decyzje odmowne oraz datę wpływu wniosku inwestora do organu. Jednocześnie Prezydent poinformował Fundację, że przekazywane dokumenty zostały zanonimizowane w zakresie danych stanowiących prywatność osoby fizycznej z uwagi na konieczność ochrony tych danych wynikającą z art. 5 ust. 2 u.d.i.p. oraz w zakresie oznaczeń ewidencyjnych działek z uwagi na odmienny tryb udostępniania tych danych uregulowany w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00