Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [11 z 1874]

Wyrok NSA z dnia 15 marca 2024 r., sygn. I GSK 387/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia del. WSA Małgorzata Bejgerowska Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 września 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 2050/18 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 26 października 2018 r. nr KOC/3625/Ni/18 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dotacji udzielonej z budżetu miasta oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 września 2019 r., sygn. akt V SA/Wa 2050/18 oddalił skargę S. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 26 października 2018 r. nr KOC/3625/Ni/18 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dotacji.

S. wniosło skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenie w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania WSA w Warszawie. Autor skargi kasacyjnej wniósł także o zasądzenie kosztów postepowania kasacyjnego (w tym kosztów nieopłaconych kosztów pomocy prawnej udzielonej z urzędu oraz o wyznaczenie rozprawy.

Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie prawa materialnego tj. art. 252 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023r. poz.1270, dalej: upf) poprzez jego niewłaściwe zastosowanie, polegające na przyjęciu, że w przypadku gdy podmiot, któremu udzielono dotacji na realizację zadania publicznego realizuje to zadanie przy wykorzystaniu środków publicznych pochodzących ze środków dwóch podmiotów publicznoprawnych tj. jednostki samorządu terytorialnego oraz środków Skarbu Państwa, łączna wysokość udzielonego dofinansowania przewyższa wysokość, niezbędną dla jego realizacji, a nadto jeden z organów administracji, który udzielił dotacji kwestionuje zasadność wykorzystania tych środków w sytuacji, w której do realizacji zadania publicznego doszło, materialnoprawną podstawą zwrotu dotacji jest art. 252 ust 1 pkt 1 ufp, który stanowi o obowiązku zwrotu dotacji, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, gdy tymczasem w ocenie skarżącej prawidłową podstawą do żądania zwrotu takiej dotacji jest art. 252 ust 1 pkt 2 ufp, stanowiący o obowiązku zwrotu dotacji pobranej w wysokości-nadmiernej.

Argumentację na poparcie powyższych zarzutów skarżące kasacyjnie stowarzyszenie przedstawiło w uzasadnieniu skargi kasacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00