Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [844 z 1307]

Wyrok NSA z dnia 13 października 2023 r., sygn. I FSK 1446/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zbigniew Łoboda, Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia WSA (del.) Adam Nita (sprawozdawca), Protokolant Justyna Papiernik, po rozpoznaniu w dniu 13 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 1008/18 w sprawie ze skargi W. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 30 lipca 2018 r., nr 2201-IOV-3.4103.527.2017 w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2013 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od W. M. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku kwotę 900 (słownie: dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 6 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 1008/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (zwany dalej Sądem I instancji) oddalił skargę W. M. (w dalszej części uzasadnienia określanej mianem Podatniczki, Strony lub Skarżącej) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku (zwanego dalej Organem odwoławczym lub Organem II instancji) z 30 lipca 2018 r., nr 2201-IOV-3.4103.527.2017 w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2013 roku. Stan faktyczny sprawy został precyzyjnie przedstawiony w uzasadnieniu wyroku Sądu I instancji, opublikowanym w CBOSA.

Zagadnieniem spornym w relacjach pomiędzy Stroną a administracją podatkową była kwestia prawidłowości rozliczenia podatkowego Podatniczki w podatku od towarów i usług. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w G. (dalej określany jako Organ I instancji lub NUS) przy późniejszej aprobacie jego rozstrzygnięcia przez Organ odwoławczy) zakwestionował bowiem dopuszczalność odliczenia przez Skarżącą kwot naliczonego podatku od towarów i usług, zawartych w cenie surowca bursztynowego nabywanego przez wspomniany podmiot. NUS nie miał wątpliwości co do tego, że wskazany towar został nabyty przez Podatniczkę. Jego zdaniem, rzeczywistym dostawcą surowca bursztynowego nie był jednak podmiot uwidoczniony w fakturze dokumentującej sprzedaż. Tym samym, przyczyną podania w wątpliwość dopuszczalności odliczenia kwoty naliczonego podatku od towarów i usług był brak tożsamości podmiotowej pomiędzy treścią faktury, a rzeczywistym obrotem gospodarczym. Wyartykułowano przy tym brak dobrej wiary (należytej staranności) Strony w kontaktach handlowych z jej kontrahentem - dostawcą surowca bursztynowego, pozwalającej jej zachować odliczenie pomimo nieprawidłowości w obrocie towarem. Ponadto, NUS zwrócił uwagę na doświadczenie Skarżącej w handlu wyrobami wykonanymi z bursztynu – znajomość realiów rynku i związanych z tym zagrożeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00