Artykuł aktualny na dzień 19-04-2024
Rolnictwo - rozliczenie VAT
Zakup produktów rolnych oraz usług rolniczych od rolnika ryczałtowego podlega szczególnej procedurze, która służy przede wszystkim uproszczeniu zasad rozliczania tych transakcji w VAT. Uproszczenie to przejawia się m.in. w tym, że to nie sprzedawca (rolnik ryczałtowy), lecz nabywca wystawia fakturę, która dokumentuje transakcję.
Rolnikowi ryczałtowemu, który dokonał dostawy produktów rolnych dla czynnego podatnika VAT, przysługuje tzw. zryczałtowany zwrot podatku w wysokości 7% kwoty należnej z tytułu dostawy, pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.
Zasady dokumentowania i rozliczania VAT od transakcji między czynnym podatnikiem VAT a rolnikiem ryczałtowym zostały szczegółowo określone w art. 115-118 ustawy o VAT.
Dokumentowanie sprzedaży rolnika przez nabywcę
Fakturę oznaczoną jako "faktura VAT RR" wystawia w dwóch egzemplarzach nabywca produktów rolnych zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wystawca faktury przekazuje dostawcy oryginał faktury, natomiast drugi egzemplarz pozostawia u siebie.
Wystawiona przez podatnika faktura VAT RR powinna zawierać co najmniej:
● imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy,
● numer identyfikacji podatkowej lub PESEL dostawcy i nabywcy,
Zasadą jest, że rolnik ryczałtowy posługuje się numerem PESEL. Jeżeli jednak rolnik ryczałtowy zatrudnia pracownika i z tego tytułu opłaca do urzędu skarbowego PIT, a do ZUS - składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, to jako płatnik tych podatków i składek ma on obowiązek posługiwania się numerem NIP. Wówczas poda on wystawcy faktury VAT RR ten właśnie identyfikator podatkowy.
● numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną,
● datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,