Porada
Jak rozliczyć VAT w związku z otrzymaniem faktury korygującej
Spółka nabywa towary od krajowego dostawcy. Towary z danej dostawy posiada wady jakościowe, w związku z czym spółka negocjuje z dostawcą o uznanie reklamacji i wystawienie faktury korygującej na 100%. W międzyczasie upływa termin 150 dni o którym mowa w art. 89b ust.1a ustawy VAT, w związku z tym, że spółka nie uregulowała należności za całą dostawę (towary niezgodne jakościowo) koryguje VAT naliczony z otrzymanej i niezapłaconej faktury dokumentującej przedmiotową dostawę. Po określonym czasie dostawca uznaje argumentację spółki i wystawia fakturę korygująca na 100% in minus. Jak powinny wyglądać rozliczenia VAT związane z otrzymaniem faktury korygującej? Czy faktura korygująca powinna zostać uwzględniona na bieżąco wg zasad ogólnych? Czy faktura korygująca jednocześnie może być podstawą do zwiększenia VAT naliczonego uprzednio pomniejszonego, zgodnie z 89b ust. 4 (czyli na bieżąco ) czy może należy powrotnie zwiększyć, jak się okazało później niesłusznie zaniżony VAT na podstawie art. 89b ust. 1 (wstecznie, w miesiącu w którym upłynęło 150 dni)?
Tak jest w istocie, że otrzymanie faktury korygującej do zera, która dotyczy nieuregulowanej należności wynikającej z pierwotnej faktury, w związku z którą skorygowany został wcześniej odliczony podatek naliczony, nie skutkuje koniecznością ponownego skorygowania podatku naliczonego, ponieważ faktura ta nie dokumentuje rzeczywistego zdarzenia gospodarczego (jest to tzw pusta faktura).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right