Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-01-10

Plusy i minusy zmian w podatkach w 2017 r.

Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.

infoRgrafika Korzystniejsza definicja podmiotów powiązanych kapitałowo

Podmioty powiązane ze sobą w sposób osobowy lub kapitałowy są w sposób szczególny traktowane w przepisach podatkowych. Dotyczy to w szczególności transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi. Dlatego istotne jest ustalenie, czy dane podmioty można uznać za powiązane, czy też nie. W tym zakresie w 2017 r. zostały wprowadzone pewne zmiany w definicji podmiotów powiązanych kapitałowo. Do końca 2016 r. podmiotami powiązanymi byli podatnicy, którzy posiadali w kapitale innego podmiotu udział w wysokości co najmniej 5%. Po zmianach, aby uznać podmioty za powiązane kapitałowo, udział ten powinien wynosić co najmniej 25% (art. 25 ust. 5a updof, art. 11 ust. 5a updop). Bez zmian pozostają natomiast przepisy regulujące uznanie podmiotów za powiązane w sposób osobowy, np. przez osoby wykonujące funkcje nadzorcze czy zarządzające. Zmianom nie ulegają również przepisy definiujące powiązania rodzinne.

Komentarz: Niewątpliwie zaletą wprowadzonych zmian jest zmniejszenie kręgu podatników zobowiązanych do sporządzenia dokumentacji podatkowej. Podmioty powiązane, w tym powiązane kapitałowo, są bowiem obowiązane do sporządzania dokumentacji podatkowej dokonywanych transakcji.

infoRgrafika Obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowych przez podmioty powiązane

Do końca 2016 r. dokumentacje podatkowe sporządzały obydwa podmioty powiązane będące stronami transakcji. W 2017 r. obowiązek ten ciąży na podatnikach, których przychody lub koszty w 2016 r. przekroczyły 2 mln euro. Może się zatem okazać, że tylko jedna strona transakcji będzie sporządzała dokumentację. Dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej wystarczające jest, jeśli wartości przychodów lub kosztów przekroczą próg 2 mln euro (art. 25a ust. 1 pkt 1 updof, art. 9a updop).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00