Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Lu 1/21

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Monika Kazubińska-Kręcisz (sprawozdawca) WSA Grzegorz Wałejko Protokolant Starszy asystent sędziego Karolina Orłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 października 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.398.2020.2.RMA w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy W. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 29 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko przedstawione przez Gminę [...] (Gminę, skarżącą, wnioskodawcę) we wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług w zakresie:

- zaliczenia do podstawy opodatkowania wyłącznie wynagrodzeń otrzymanych od mieszkańców z tytułu świadczenia Gminy na ich rzecz – za nieprawidłowe;

- zaliczenia do podstawy opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych od mieszkańców oraz kwoty otrzymanego dofinansowania z tytułu świadczenia przez Gminę na rzecz mieszkańców usług i potraktowania otrzymanego dofinansowania jako kwotę brutto – za prawidłowe.

Interpretacja została wydana na podstawie wniosku, w którym Gmina opisała stan faktyczny/zdarzenie przyszłe wskazując, że zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii, polegającą na zakupie i montażu (ewentualnie zakotwiczeniu do ścian budynków) kolektorów słonecznych na budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy. Instalacje znalazły się na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (o powierzchni nie przekraczającej 300 m2) lub wielorodzinnych (powierzchnia użytkowa lokali znajdujących się w tych budynkach nie przekracza 150 m2), bez lokali usługowych. Budynki są własnością mieszkańców, nie jest w nich prowadzona działalność gospodarcza lub rolnicza. Instalacje nie były realizowane na budynkach użyteczności publicznej lub jakichkolwiek innych budynkach należących do Gminy lub jej jednostek organizacyjnych, objętych centralizacją rozliczeń VAT. Zakup i montaż instalacji został zrealizowany w ramach projektu pn. "Odnawialne źródła energii w Gminie [...] (dalej: "Projekt"), współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE. Na realizację Projektu Gmina uzyskała dofinansowanie od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Na podstawie umowy o dofinansowanie, w oparciu o poniesione w tym zakresie koszty, Gmina otrzymała dofinansowanie do projektu zdefiniowanego jako zakup i montaż instalacji. Umowa i przepisy regulujące zasady przyznanego dofinansowania zobowiązywały Gminę m.in. do osiągnięcia tzw. efektu rzeczowego (montaż określonej liczby instalacji) oraz do tego, aby w okresie trwałości projektu (5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność) Gmina pozostała właścicielem instalacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00