Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 maja 2023 r., sygn. I SA/Po 219/23

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka Sędziowie Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Asesor sądowy WSA Michał Ilski Protokolant: st. sekr. sąd. Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2023 r. sprawy ze skargi G. L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 grudnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 26 września 2022 r., uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2022 r., G. L. (dalej jako: "gmina", "wnioskodawczyni", "strona" lub "skarżąca") wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

Przedstawiając opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego skarżąca wyjaśniła, że G. L. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu U. E. lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280).

Zgodnie z przepisami prawa, w szczególności z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm. – w skrócie: "u.s.g."), gmina wykonuje zadania publiczne (zadania własne) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawczyni powołując się na treść art. 7 ust. 1 u.s.g., wskazała, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty i wymieniła jakie sprawy w szczególności obejmują zadania własne. Omawiane zadania realizowane są przez gminę poprzez jednostki organizacyjne (samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy) oraz przez Urząd Gminy [...]. Urząd z punktu widzenia podatku VAT realizuje więc w imieniu gminy różne rodzaje działalności, w tym przykładowo: 1) działalność w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego, 2) działalność w zakresie zapewnienia i utrzymania infrastruktury drogowej, 3) działalność społeczną, 4) działalność w zakresie turystyki, rekreacji oraz kultury, 5) działalność w zakresie ochrony środowiska naturalnego, 6) działalność w zakresie obiektów użyteczności publicznej (budynków/ nieruchomości). Wskazane rodzaje działalności wykonywanej przez urząd (w imieniu gminy) charakteryzują się różną specyfiką oraz polegają na wykonywaniu odmiennych działań i wykazują też różny związek z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm. – w skrócie: "u.p.t.u."). W przypadku niektórych rodzajów działalności, gmina w zakresie działań przypisanych do urzędu działa jako podatnik VAT, a w innych jako podatnik VAT nie występuje. Przykładowo, w przypadku realizacji działalności w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także w zakresie zapewnienia i utrzymania infrastruktury drogowej, gmina nie występuje jako podatnik VAT. Natomiast w przypadku działalności w zakresie obiektów użyteczności publicznej (budynków/ nieruchomości) gmina występuje jako podatnik VAT. Ponadto, w przypadku funkcjonowania w ramach danego rodzaju działalności jako podatnik VAT, różny może być zakres (stopień) działań gminy w ramach tego statusu. W konsekwencji oznacza to, że wykonywane przez gminę, poprzez urząd, różne rodzaje działalności wykazują różny związek z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00