Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 marca 2023 r., sygn. II SA/Łd 71/23

Pomoc społeczna

Dnia 14 marca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Piotr Mikołajczyk Sędziowie: Sędzia WSA Robert Adamczewski Asesor WSA Beata Czyżewska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 marca 2023 roku sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Skierniewicach z dnia 25 listopada 2022 roku, znak: KO.4111.298.2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę. MR

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 25 listopada 2022 r. znak: KO.4111.298.2022 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach, po rozpatrzeniu odwołania M.K., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta Łowicza z 8 września 2022 r. nr DS-SR.5211.156.2022.1.SP o odmowie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.

Jak wynika z akt sprawy decyzją z 27 czerwca 2022 r. Burmistrz Miasta Łowicza, po rozpatrzeniu wniosku M.K. z 4 czerwca 2022 r., odmówił prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad ojcem J.K. Zdaniem organu w sprawie nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 i ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r., poz. 615 z późn.zm. – dalej w skrócie "u.ś.r.").

Po rozpatrzeniu odwołania M.K. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Skierniewicach decyzją z 12 sierpnia 2022 r., na podstawie art. 138 § 2 k.p.a., uchyliło decyzję organu pierwszej instancji w całości i przekazało mu sprawę do ponownego rozpatrzenia. Zdaniem Kolegium, organ pierwszej instancji powinien uwzględnić treść orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13 w kwestii art. 17 ust. 1b u.ś.r. oraz orzecznictwo sądów administracyjnych. Ponadto dla rozpatrzenia wniosku M.K. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego konieczne jest ustalenie i ocena przez organ pierwszej instancji spełnienia przez zainteresowaną pozostałych, określonych w art. 17 u.ś.r., przesłanek warunkujących prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, które organ pierwszej instancji - odnosząc się jedynie do przesłanki z art. 17 ust. 1b u.ś.r. - całkowicie pominął. Organ odwoławczy wskazał na podstawową przesłankę dotyczącą sprawowanej przez zainteresowaną nad ojcem opieki w aspekcie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy rezygnacją lub niepodejmowaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej a sprawowaną opieką, jak również przesłankę negatywną z art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a u.ś.r., tj. ustalenie, czy matka zainteresowanej, a żona J.K., A.K., legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności (co otwiera możliwość ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego dla kolejnych uprawnionych osób, w tym dla wnioskodawczyni), a jeżeli takim orzeczeniem się nie legitymuje - czy jest w stanie faktycznie i skutecznie opiekować się mężem, czy też z przyczyn obiektywnych i niezależnych od niej i jej woli, takiej opieki nie jest w stanie sprawować.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00