Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 742/22

Planowanie przestrzenne

 

Dnia 28 grudnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora sędzia WSA Ewa Osipuk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 28 grudnia 2022 roku sprawy ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Wójta Gminy M. z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz skarżącej kwotę 997 złotych (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z 21 kwietnia 2022 r. Wójt Gminy [...] (dalej: "Wójt", "organ pierwszej instancji"), po rozpatrzeniu wniosku M. W. (dalej: "Skarżąca"), odmówił ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.), zwanej dalej: "P.b.", na działce [...].

W uzasadnieniu Wójt podał m.in., że w wyniku analizy funkcji oraz cech zabudowy

i zagospodarowania terenu w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1 - 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 503), zwanej dalej: "u.p.z.p.", ustalono, że w granicach obszaru analizowanego znajdują się budynki mieszkalne jednorodzinne o jednej kondygnacji

z poddaszem użytkowym, o wysokości od 7,5 m do 9 m, o dachach dwuspadowych

i kątach nachylenia połaci w przedziale od 30° do 45°. Wójt wskazał, że średni wskaźnik powierzchni zabudowy w obszarze analizowanym wynosi 0,134, a w odniesieniu do terenu inwestycji (0,2300 ha) - ten wskaźnik wskazuje na powierzchnię ok. 366 m2. Średnia powierzchnia zabudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych wynosi zaś ok. 113 m2 (powierzchnia zabudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych wynosi od 85 m2 do 158 m2). W ocenie Wójta, brak było możliwości ustalenia wskaźnika powierzchni nowej zabudowy na podstawie minimalnej powierzchni zabudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, gdyż wskaźnik ten byłby wyższy (0,037) niż wskaźnik konieczny do realizacji przedmiotowej inwestycji (0,031). Dodał, że dopuszczenie realizacji budynku o powierzchni do 70 m2 zaburzy ład przestrzenny w obszarze analizowanym i wpłynie dysharmonizująco na przestrzeń. Wójt stwierdził, że skoro ustalony na podstawie analizy wskaźnik powierzchni zabudowy dla zabudowy sąsiedniej jest wyższy niż wskaźnik powierzchni zabudowy niezbędny do ustalenia warunków zabudowy dla realizacji niniejszej inwestycji, to warunek z art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. nie został spełniony. Zaznaczył, że brak było podstaw do wyznaczania omawianego wskaźnika w oparciu o § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164 poz. 1588,

z późn. zm.), gdyż w obszarze analizowanym nie było budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2. Organ wyjaśnił nadto, że ze względu na rodzaj wnioskowanej inwestycji zastosowanie ma art. 64a u.p.z.p., zgodnie z którym do decyzji, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów art. 10 i art. 79a Kodeksu postępowania administracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00