Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 10 lutego 2020 r., sygn. I SA/Rz 305/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Jarosław Szaro, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska /spr./, Asesor WSA Jacek Boratyn, Protokolant ref. Sabina Długosz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lutego 2020 r. sprawy ze skargi R.M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...],[...],[...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] lutego 2019 r. nr [...], [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, po rozpatrzeniu odwołania R. M. (dalej: podatnik/skarżący), utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z [...] października 2016 r. nr [...], którą określono R. M. w podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r. kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w wysokości 176.507 zł.

Z uzasadnienia decyzji I instancji wynikało, że w stosunku do podatnika przeprowadzono postępowanie kontrole w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za kwiecień 2015 r. Podatnik we wskazanym okresie prowadził działalność gospodarczą pod firmą "A" w P. w zakresie sprzedaży materiałów budowlanych, artykułów wyposażenia wnętrz, sprzętu RTV, artykułów sportowych i ogrodniczych, sprzedaży paliw i usług mycia pojazdów. Poza tym m.in. w kwietniu 2015 r. zajmował się handlem na dużą skalę telefonami komórkowymi typu smartfon firmy iPhone (dalej określane ogólnie jako "telefony"), odnośnie którego stwierdzono nieprawidłowości. Podatnik ujął w ewidencji zakupów za kwiecień 2015 r. faktury (łącznie 21) dokumentujące nabycie takich telefonów, wystawionych przez "B", "C" sp. z o.o., "D", "E" sp. z o.o. sp. k. (szczegółowy opis na str. 4-19). Nabyte telefony były sprzedawane w ramach wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, w ramach eksportu towarów na Ukrainę oraz w ramach procedur Tax Free (zwrotu podatku od towarów i usług) na rzecz podróżnych z Ukrainy. Kwoty podatku naliczonego i należnego wynikające z rejestrów zakupów i sprzedaży zostały wykazane w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2015 r.

W toku prowadzonego postępowania podjęto działania w celu ustalenia łańcuchów dostaw telefonów. Nie ze wszystkimi dostawcami możliwe było jednak nawiązanie kontaktu. Dokonywano czynności sprawdzających u kontrahentów - dostawców telefonów. Ustalono okoliczności związane z nabywaniem telefonów, w tym dane podmiotów wystawiających faktury, w których jako towar figurowały te same partie telefonów co na fakturach wystawionych w kwietniu przez podatnika, a także związane ze składaniem zamówień i realizowaniem zapłaty (szczegółowy opis powyższych działań na str. 19-53, 66-82). Przesłuchiwano świadków i podatnika, odbierano wyjaśnienia (k. 82-110, 113-117). Analizowano indywidualne numery IMEI telefonów (k.112-113, 122-123), dokumenty magazynowe z centrum logistycznego (k.117-122), dokumenty dotyczące procedury Tax Free. Telefony były dostarczane do podatnika z centrów logistycznych (zasadniczo z "F", tylko jedna partia z "G" s.c.), zaś do centrum logistycznego były wprowadzane przez podmioty wewnątrzunijne, deklarujące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (telefonów) na rzecz podmiotów krajowych. Odbiorcami zagranicznymi telefonów w kwietniu 2015 r. byli: "H" s.r.o. z/s w O., A. G. oraz M. (imię nieustalone). Szczegółowy opis schematów (łańcuchów) powiązań przedstawiono na str. 63-66 oraz 125-129. Przed dostarczeniem ich podatnikowi określone partie telefonów były przedmiotem obrotu w centrach logistycznych. Handel telefonami podatnik rozpoczął w październiku 2014 r.; trwał on do 1 lipca 2015 r. (tj. jak zaznaczył organ, do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych, wprowadzającej mechanizm tzw. odwróconego obciążenia podatkiem VAT nabywcę telefonów komórkowych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00