Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. I SA/Wr 866/19

Podatek od towarów i usług

 

Dnia 28 stycznia 2020 rok Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA - Jadwiga Danuta Mróz (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia WSA - Maria Tkacz - Rutkowska Sędzia WSA - Daria Gawlak - Nowakowska Protokolant: specjalista - Aleksandra Połaczewska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 14 stycznia 2020 roku sprawy ze skargi: Gminy Miasta S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie: podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w części uznającej stanowisko Strony za nieprawidłowe (pytanie 2 i 3 wniosku) oraz w zakresie odpowiedzi na pytanie 4 wniosku - dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Przedsięwzięcia; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy Miasta S. kwotę 697,00 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy Miasto S. (dalej: Wnioskodawca, Gmina, Skarżąca) jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie: opodatkowania czynności wykonywanych przez Gminę na rzecz Beneficjentów 1) w ramach Umowy o zastępstwo inwestycyjne; 2) w ramach Umowy o dotację celową; 3) określenia podstawy opodatkowania dla ww. czynności; 4) prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Przedsięwzięcia.

We wniosku o interpretację z 11 czerwca 2019 r., uzupełnionego na wezwanie organu pismem z 19 lipca 2019 r. Gmina przedstawiła następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatku VAT). Realizuje zadania na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) i w ramach zadań z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną realizuje politykę niskoemisyjną w ramach programu KAWKA - modernizując systemy grzewcze na terenie Gminy. Celem tego programu jest ograniczenie niskiej emisji przez likwidację węglowych, lokalnych źródeł ciepła (likwidacja palenisk węglowych) i podłączenie obiektów do rozbudowanej sieci ciepłowniczej. Przedsięwzięcie to polega na dofinansowaniu podmiotom z terenu Gminy - w tym m.in.: właścicielom lokali mieszkalnych i użytkowych (osobom fizycznym i prawnym), wspólnotom mieszkaniowym, i innym - zwanych dalej Beneficjentami - wymiany pieców węglowych na ogrzewanie z sieci ciepłowniczej. Beneficjenci mogli uzyskać na ten cel dotację w wysokości 100% poniesionych kosztów. Na realizację tego programu KAWKA, Gmina otrzymała dofinansowanie (dotację) z Narodowego oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gmina podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej podmiotom z terenu Gminy. W ramach realizacji Przedsięwzięcia, Gmina zawarła z właścicielami lokali mieszkalnych, użytkowych, wspólnotami mieszkaniowymi (Beneficjentami), umowy cywilnoprawne o dotacje i umowy o zastępstwo inwestycyjne. Zgodnie z umowami o zastępstwo inwestycyjne Gmina wykonuje czynności w imieniu i na rzecz Beneficjentów za wynagrodzeniem 100 zł. od każdego Beneficjenta. W celu realizacji Przedsięwzięcia wymiany pieców, Gmina zawarła umowę z wyspecjalizowanym podmiotem (Wykonawcą) o kompleksowe wykonanie prac. Zgodnie z umową z Wykonawcą - faktury za realizację projektu są wystawiane na właścicieli lokali mieszkalnych, użytkowych, wspólnoty mieszkaniowe (Beneficjentów), przy czym w umowach jest zapis, że płatnikiem faktur VAT jest Gmina. Ponadto Gmina zawarła z każdym z Beneficjentów umowę o dotację celową, których przedmiotem było udzielenie przez Gminę dotacji celowej Beneficjentom - przeznaczonej na: wykonanie projektu dotyczącego instalacji wewnętrznej w lokalu, likwidacja indywidualnych palenisk (pieców kaflowych, pieców CO). Gmina zawarła z Beneficjentami dwie umowy: o dotację i o zastępstwo inwestycyjne. Dla skutecznej realizacji Przedsięwzięcia - obie te umowy były ze sobą ściśle związane i wzajemnie uzależnione (bez podpisania umowy o zastępstwo nie można było uzyskać dotacji).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00