Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. III SAB/Gl 6/19

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka, Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi A. P. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach w przedmiocie stwierdzenia choroby zawodowej 1. zobowiązuje organ do wydania decyzji w terminie 1 miesiąca od uprawomocnienia się wyroku; 2. stwierdza, że organ dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania w sprawie oraz, że przewlekłe prowadzenie postępowania nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. zasądza od Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z 15 marca 2019 r. A.P. zaskarżył przewlekłe prowadzenie przez Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Katowicach postępowania w sprawie o stwierdzenie choroby zawodowej - przewlekłe choroby układu ruchu wywołane sposobem wykonywania pracy; przewlekłe zapalenie barku wym. w poz. 19/4 wykazu chorób zawodowych i wniósł o zobowiązanie organu do wydania decyzji w określonym terminie, stwierdzenie czy bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa oraz zasądzenie kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu skargi podniósł, że złożył wniosek o stwierdzenie choroby zawodowej, który został rozpatrzony negatywnie, gdyż decyzją nr [...]z [...]r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w R. działając na podstawie art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego ("kpa"), art. 5 pkt 4a ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2015 poz. 1412), nie stwierdził u skarżącego wnioskowanej choroby zawodowej wymienionej w poz. 19/4 wykazu chorób zawodowych określonego w przepisach w sprawie chorób zawodowych wydanych na podstawie art. 237 § 1 pkt 3- 6 i § 11 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Mimo zaskarżenia rozstrzygnięcia organ odwoławczy decyzją nr [...] z [...]r. nie znalazł podstaw do jej uchylenia. Następnie skarżący wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który wyrokiem z 18 grudnia 2017 r., sygn. akt IV SA/GL 476/17 skargę uwzględnił. W uzasadnieniu wyroku wskazał, że z orzeczeń jednostek orzeczniczych I i II stopnia "jednoznacznie nie wynika co jest przyczyną stwierdzonej u skarżącego choroby w postaci przewlekłego okołostawowego zapalenia barku prawego, która odpowiada jednostce chorobowej wymienionej pod poz. 19/4 wykazu chorób zawodowych i dlaczego wykluczono zawodowe jej pochodzenie skoro mogło być spowodowane sposobem wykonywania pracy staw barkowy i dlaczego łączy się je wyłącznie z następstwem przebytego urazu. W ocenie Sądu nie można przyjąć, że skutki przebytego urazu, przy jednoczesnym długotrwałym sposobie wykonywania pracy mogącym wywołać tożsame skutki zdrowotne wyklucza istnienie choroby zawodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00