Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2018 r., sygn. I SA/Lu 443/18

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Wałejko Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), WSA Andrzej Niezgoda Protokolant Starszy asystent sędziego Anna Gilowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 października 2018 r. sprawy ze skargi G. G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko Gminy G. (gmina) w kwestii kalkulowania wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) w przypadku uzyskania przez gminę dofinansowania na potrzeby realizacji świadczeń w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii i poprawy środowiska naturalnego w gminie.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że gmina przedstawiła okoliczności, w których jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza przystąpić do realizacji projektów, w ramach których będzie montowała na nieruchomościach mieszkańców instalacje solarne, indywidualne zestawy OZE składające się z kolektorów słonecznych oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków (inwestycje, przedsięwzięcie). W tym celu gmina zakupi niezbędne instalacje, urządzenia. Na potrzeby powyższego przedsięwzięcia gmina uzyska dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa L. na lata 2014 - 2020 (w celu zakupu i montażu instalacji solarnych, kolektorów słonecznych) oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (w odniesieniu do przydomowych oczyszczalni ścieków). Będzie ono przeznaczone wyłącznie na realizację całego projektu, a więc jego charakter należy ocenić jako kosztowy. Podatek naliczony przy zakupach związanych z opisanymi inwestycjami nie stanowi wydatku kwalifikowalnego. Dofinansowanie pokryje wyłącznie część kosztów kwalifikowalnych i nie jest uzależnione od sposobu finansowania pozostałych kosztów przedsięwzięcia, a więc czy środkami własnymi gminy, czy z kredytu, czy też pochodzącymi od jej mieszkańców, a przede wszystkim nie jest uzależnione od ceny za jaką gmina będzie świadczyła usługi i przekazywała zamontowane instalacje na rzecz mieszkańców. Instytucja dofinansowująca pokryje 85 % kosztów kwalifikowalnych związanych z projektem wspierającego ekoenergię i 63,63 % kosztów kwalifikowalnych dotyczących projektu służącego poprawie środowiska w gminie przez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Wkład własny w realizację projektów będą wnosili przystępujący do nich mieszkańcy, na podstawie umów zawieranych z gminą. Ponadto gmina włączy się w częściowe finansowanie projektów w zakresie wydatków niepokrytych przez mieszkańców, dotyczących przykładowo obsługi biurowej, prawnej, podatkowej, niezbędnego doradztwa czy innych, których aktualnie nie da się przewidzieć. Gmina zaznaczyła, że wysokość dofinansowania nie jest uzależniona od wpłat ze strony mieszkańców, od cen za usługi świadczone przez gminę dla mieszkańców ani bezpośrednio od ilości mieszkańców przystępujących do projektu. Tym samym konsekwentnie akcentowała kosztowy charakter omawianego dofinansowania przeznaczonego na realizację projektów jako całości. Jednocześnie gmina zauważyła, że w pewnym stopniu wysokość dofinansowania jest wyznaczona przez ilość nieruchomości, na których będą montowane wymienione urządzenia, instalacje. Brak umówionych wpłat ze strony mieszkańca gminy wyklucza go z udziału w projekcie. Dofinansowanie projektów nie będzie przeznaczone na dopłatę do ceny świadczonych usług na rzecz poszczególnych mieszkańców, lecz będzie pokrywało ogólne koszty związane z realizacją całych projektów, w tym między innymi wydatki wynikające z potrzeby: - promocji, - sporządzenia studium wykonalności i dokumentacji technicznej, - zakupu, dostawy i montażu urządzeń, - zapewnienia nadzoru inwestorskiego. Wysokość dofinansowania, jak podkreślała gmina, jest uzależniona wyłącznie od kosztorysów realizacji każdego z projektów, w których podana zostanie szacowana liczba nieruchomości objętych przedsięwzięciem, gdzie będą montowane instalacje i urządzenia. Zasadniczym celem projektów jest wzrost atrakcyjności gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00