Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2016 r., sygn. I SA/Po 555/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz (spr.) Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska-Tylewicz Protokolant sekr. sąd. Marta Ziewińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi [...] na uchwałę [...] z dnia [..] r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie zmiany prognozy finansowej gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Zarządzeniem Burmistrza Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] dokonano zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej [...].

Powyższe zarządzenie zostało opatrzone podpisem Zastępcy Burmistrza Miasta [...].

Uchwałą z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] ( dalej zwanej Uchwałą ) na podstawie między innymi art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, ze zm. dalej: u.s.g.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu ( dalej: Kolegium RIO ) stwierdziło nieważność zarządzenia nr [...] Burmistrza Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miejskiej [...].

Kolegium RIO stwierdziło, że zakres uprawnień do dokonywania zmian w wieloletniej prognozie finansowej przez organ wykonawczy został ustalony w art. 257 ustawy o finansach publicznych. Ustawowe uprawnienia organu wykonawczego do dokonywania zmian w budżecie mogą być dodatkowo rozszerzone przez organ stanowiący na podstawie przepisu art. 258 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Organowi wykonawczemu przysługuje ponadto prawo - na podstawie art. 222 ust. 4 ustawy - do dysponowania rezerwami budżetu.

Wskazując na przepis art. 26 ust. 1 u.s.g. Kolegium RIO stwierdziło, że wykonawczy charakter organu jakim jest wójt ( tu burmistrz) przejawia się dwojako. Z jednej strony bowiem, wójt realizując generalny bądź indywidualny akt woli rady, występuje w charakterze organu wykonawczego rady gminy, z drugiej zaś strony, posiadając przyznane bądź z mocy prawa, bądź z mocy uchwały rady własne kompetencje stanowiące, samodzielnie podejmuje akty wyrażające wolę osoby prawnej i ją realizuje. Z przepisu art. 31 u.s.g. wynika, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Natomiast art. 46 ust. 1 u.s.g. stanowi, że oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00