Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Ol 466/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Jolanta Strumiłło del. sędzia SO Beata Grzybek (sprawozdawca) Protokolant referent stażysta Milena Małyszko po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2015r. sprawy ze skargi Gminy A na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej- działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

Z akt administracyjnych przedstawionych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie wynika, że w dniu 29 grudnia 2014 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów został złożony przez Gminę G. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z udostępnieniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na podstawie umów tzw. dzierżenia, obowiązku wystawienia faktury obejmującej świadczenie Gminy na rzecz "A" w okresie trwania umów tzw. dzierżenia, prawa do jednorazowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową infrastruktury, prawa do bieżącego odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez "A" za okres od dnia oddania infrastruktury do użytkowania do dnia zawarcia umowy barterowej, prawa do bieżącego odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez "A" po zawarciu umowy barterowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym. Gmina ponosiła wydatki w związku z budową infrastruktury wodno- kanalizacyjnej, w skład której wchodzą obiekty, urządzenia i sieci znajdujące się w obrębie Gminy. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. W związku z powyższym, Gmina była zobligowana do budowy infrastruktury i jest ustawowo zobowiązana do utrzymania lub zapewnienia mieszkańcom możliwości korzystania z jej dobrodziejstw. W celu realizacji obowiązków nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym, Gmina przekazała wybudowaną infrastrukturę "A" ( spółce prawa handlowego, której jedynym udziałowcem jest gmina) do użytkowania (podpisano stosowne protokoły odbioru). "A" również jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, dokonującym m.in. odpłatnej dostawy wody na rzecz mieszkańców Gminy. Gmina zawarła z "A" umowy tzw. dzierżenia w dniu 29 grudnia 2011 r. i kolejną w dniu 16 kwietnia 2012r. W ramach tzw. umów dzierżenia i na warunkach w nich opisanych strony zobowiązały się:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00