Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Ke 708/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędzia WSA Mirosław Surma (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 grudnia 2015 r. sprawy ze skargi K.O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowych uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

1. Decyzja organu administracji publicznej i przedstawiony przez ten organ tok postępowania

1.1. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją

z [...] r. nr [...] utrzymało w mocy

decyzję Prezydenta Miasta S. z [...] r. [...] odmawiającą umorzenia K O.zaległości w podatku od nieruchomości położonej przy ul. S. 11A za lata 2008- 2014 w kwocie 9602 zł.

1.2. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że 23 stycznia 2015 r. K. O. złożył wniosek o umorzenie zaległości podatkowych w podatku do nieruchomości położonych przy ulicy S. 11 A za lata 2008-2014.

Kolegium wskazało na podstawę prawną rozstrzygnięcia, tj. art. 67b § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, z którego wynika, że dla przyznania podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą m.in. ulgi w postaci umorzenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej, konieczne jest łączne spełnienie zarówno przesłanek wynikających z przepisów prawa krajowego, tj. art. 67a Ordynacji podatkowej jak i z przepisów prawa europejskiego - rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379) dalej "Rozporządzenie". Jednocześnie organ omówił przesłanki umorzenia z art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, tj. "ważny interes podatnika" oraz “interes publiczny", powołując przy tym poglądy orzecznictwa sądowego. Podniósł, że jeżeli nawet zajdą okoliczności uzasadniające umorzenie podatku, organ podatkowy może, ale nie musi dokonać umorzenia oraz jeżeli uzna, że powyższe przesłanki nie wystąpiły i odpowiednio uzasadni swoją decyzję, to do niego należy wybór rozstrzygnięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00