Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 sierpnia 2015 r., sygn. III SA/Wa 3124/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Sędziowie sędzia WSA Maciej Kurasz, sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca), Protokolant starszy referent Karol Kodym, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi D. K. i P. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych oddala skargę

Uzasadnienie

I. Stan sprawy przedstawia się następująco:

1. Naczelnik Urzędu Skarbowego W. (zwany dalej: "NUS") decyzją z [...] kwietnia 2014r. odmówił Skarżącym - D. i P. K. stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwany: "p.d.f.") za 2007r. w wysokości 4.881 zł. W podstawie prawnej wskazał art. 72 § 1 i art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749, dalej zwana: "O.p.").

NUS w uzasadnieniu wskazał, że Skarżąca 30 grudnia 2013r. wystąpiła na mocy art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) O.p. o stwierdzenie ww. nadpłaty, składając korektę zeznania podatkowego PIT-37. Wniosek uzupełniono 6 marca 2014r. W korekcie Skarżąca nie wykazała wynagrodzenia (37.561,47 zł) brutto wypłaconego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (zwana dalej: "PARP") w ramach projektu Pomocy Technicznej Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, finansowanego ze środków z Unii Europejskiej (75%) i środków z budżetu państwa (25%). Zdaniem Skarżącej wynagrodzenie to korzysta więc ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm., zwana dalej: "u.p.d.f.").

Zdaniem NUS stanowisko Skarżącej z tego zakresu nie zasługuje na aprobatę z uwagi na zasadę powszechności opodatkowania, wynikającą z art. 9 ust. 1 u.p.d.f. oraz zasadę interpretowania zwolnień podatkowych bez zastosowania wykładni rozszerzającej czy zawężającej. W myśl art. 84 Konstytucji RP każdy jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. u.p.d.f. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 47c u.p.d.f. wolne od p.d.f. są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. PARP jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki; powstała na mocy ustawy z 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 275 ze zm., dalej zwana: "u.u.PARP"), a jej zadaniem jest zarządzanie funduszami pochodzącymi z budżetu państwa i Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i rozwój zasobów ludzkich, ze szczególnym uwzględnienie, potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. PARP jest odpowiedzialna za wdrażanie działań finansowych z funduszy strukturalnych, realizuje programy rozwoju gospodarki, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, eksportu, rozwoju regionalnego, wykorzystania nowych technik i technologii, tworzenie nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu oraz rozwoju zasobów ludzkich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00