Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 czerwca 2015 r., sygn. III SA/Kr 512/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie WSA Janusz Bociąga WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant starszy referent Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2015 r. sprawy ze skargi M. B. na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia 8 stycznia 2014r. nr [ ] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego skargę oddala

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 11 czerwca 2015r.

Pismem z dnia 9 września 2013r. nr [...] Wojewoda wezwał Radę Miejską w K do podjęcia uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w K M. B. w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Organ nadzoru wskazał, że w momencie objęcia mandatu radnego, M. B. sprawował funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Uczniowski Międzyszkolny Klub Sportowy "K" w K, które prowadziło usługową działalność gospodarczą, polegającą na reklamowaniu i promowaniu za odpłatnością sponsorów: Gminy K i Ośrodka Sportu i Rekreacji w K - gminnej jednostki organizacyjnej, kompleksu sportowego składającego się z Krytej Pływalni oraz Hali Sportowej. Zdaniem Wojewody, tego rodzaju działalność jest działalnością gospodarczą, o której mowa w treści art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Rada Miejska w K nie podjęła żadnych działań w celu stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego M. B. W związku z powyższym, po uprzednim zawiadomieniu Ministra Administracji i Cyfryzacji pismem z dnia 22 listopada 2013r. nr [...], Wojewoda wydał w dniu 8 stycznia 2014r. zarządzenie zastępcze nr [...], którym stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w K M. B. Jako podstawę prawną zarządzenia zastępczego organ nadzoru wskazał art. 98a ust. 1 i 2 w zw. z art. 24f ust. 1 i 1a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594 z późn. zm.), art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Przepisy wprowadzające ustawę Kodeks wyborczy (Dz. U. nr 21, poz. 113 z późn. zm.) w związku z art. 190 ust. 6 i ust. 5 oraz ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. .U. z 2010r. nr 176, poz. 1190 z późn. zm.). Wojewoda wyjaśnił, że powodem stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego było naruszenie przez M. B. zakazu zarządzania działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia Gminy K, co narusza dyspozycję normy ujętej w art. 24f ust. 1 i 1a ustawy o samorządzie gminnym. Organ nadzoru wskazał, że M. B. sprawował i nadal sprawuje funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Uczniowski Międzyszkolny Klub Sportowy "K" w K co oznacza, iż zarządzał on działalnością gospodarczą Stowarzyszenia, które przy prowadzeniu swojej działalności korzystało z mienia komunalnego Gminy K. Funkcję Prezesa Zarządu M. B. sprawuje co najmniej od 22 lipca 2005r., a więc w okresie kiedy sprawował mandat radnego - ślubowanie złożył bowiem w dniu 2 grudnia 2010r. i nie zaprzestał sprawowania tej funkcji w trzymiesięcznym terminie, określonym w art. 24f ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym, liczonym od daty złożenia ślubowania. Wojewoda stwierdził, że ze zgromadzonego w toku postępowania wyjaśniającego materiału dowodowego wynika, że Stowarzyszenie faktycznie prowadziło usługową działalność gospodarczą, polegającą na reklamowaniu i promowaniu za odpłatnością sponsorów: Gminy K i Ośrodka Sportu i Rekreacji w K - gminnej jednostki organizacyjnej, kompleksu sportowego składającego się z Krytej Pływalni oraz Hali Sportowej. W ocenie organu nadzoru, tego rodzaju działalność spełnia cechy działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdyż jest prowadzona w sposób zorganizowany, ciągły oraz przynosi zysk. Zdaniem Wojewody, bez znaczenia dla oceny prawnej niniejszej sprawy pozostaje fakt, czy Radny zarządzający tą działalnością odnosił z tego tytułu osobiste korzyści, a także fakt, iż dochody Stowarzyszenia uzyskiwane z prowadzenia działalności gospodarczej nie były przeznaczane do podziału pomiędzy członków, tylko na działalność statutową. Organ nadzoru, powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych stwierdził, że uzyskiwanie przychodów z ustawionych na gminnych obiektach banerów reklamowych, czy też udział w tych imprezach zawodników w strojach sportowych zawierających logo sponsora, oceniane jest jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wojewoda wskazał, że przepisy ustawy o samorządzie gminnym i w konsekwencji ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województwa odnoszą się m.in. do zakazu zarządzania przez radnego działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia gminy, w której dany radny uzyskał mandat. Naruszenie powyższego zakazu powoduje konieczność stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, jeżeli radny narusza ustawowy zakaz łączenia określonych funkcji po złożeniu ślubowania i nie zaprzestał wykonywania danej funkcji w terminie trzech miesięcy od złożenia ślubowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00