Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Ol 855/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Błesiński (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Wojciech Czajkowski, sędzia WSA Renata Kantecka, Protokolant referent stażysta Milena Małyszko, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 29 stycznia 2015r. sprawy ze skargi K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", "[...]" w przedmiocie odmowy umorzenia należności I. uchyla zaskarżoną decyzję . II. przyznaje od Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie) na rzecz adwokat M. L. kwotę 240 ( dwieście czterdzieści ) złotych oraz należny od tej kwoty podatek od towarów i usług tytułem zwrotu kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu .

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]", Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję wydaną w dniu "[...]" z upoważnienia Rady Miasta przez Dyrektora Miejskiego Zespołu Profilaktyki i Terapii Uzależnień w sprawie odmowy umorzenia K. B. (dalej jako strona, skarżący) należności za pobyt w Izbie Wytrzeźwień.

W uzasadnieniu organ odwoławczy przytoczył treść art. 60 ust 7, art. 64 ust 1, art. 67 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r. poz. 885 ze zm., dalej jako u.f.p.), art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 ze zm.) oraz art. 67 a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) wskazując, że ten ostatni przepis oparty jest na uznaniu administracyjnym. Uznanie administracyjne powoduje, że wystąpienie ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego nie obliguje organu do umorzenia a jedynie daje mu taką możliwość . Swobodne uznanie administracyjne nie może być jednak wydane w sposób dowolny. Organ jest bowiem związany przepisami prawa materialnego oraz przepisami procedury administracyjnej .Te zaś nakazują aby w toku postępowania organy administracji publicznej stały na straży praworządności i podejmowały wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli (art. 7 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego Dz. U. z 2013r., poz. 267 ze zm., dalej jako kpa), gdyż tylko decyzja spełniającą te wymagania jest decyzją uznaniową, której nie można zarzucić dowolności , a zatem niezgodności z prawem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00