Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 czerwca 2012 r., sygn. III SA/Wr 676/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Józef Kremis (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędzia WSA Marcin Miemiec Protokolant Jolanta Ryndak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi W. Z. na czynność Starosty Powiatu G. z dnia [...] r., Nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu zawyżonej opłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Powiatu G. na rzecz strony skarżącej 340 (trzysta czterdzieści) złotych kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] lutego 2011 r. W. Z. wezwała Starostę Powiatu G. do zwrotu nadpłaty za wydanie karty pojazdu w kwocie 425 zł, powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r. (U 6/04).

W odpowiedzi z dnia [...] marca 2011 r. (nr [...]) organ stwierdził, że nie znajduje podstawy prawnej do zwrotu różnicy opłaty uiszczonej przez wnioskodawczynię w kwocie 500 zł za wydanie karty zarejestrowanego pojazdu a obowiązującą od dnia 1 maja 2006 r. opłatą w wysokości 75 zł.

Nawiązując do wypowiedzi Starosty, W. Z. ponownie wezwała tenże organ do zwrotu nadpłaconej kwoty za kartę pojazdu podnosząc, że wyrokiem z dnia 17 stycznia 2006 r. (U 6/04) Trybunał Konstytucyjny uznał § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310) za niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, co spowodowało, że przepis ten utracił moc obowiązującą z dniem 1 maja 2006 r. Powołując się na art. 190 ust. 4 Konstytucji RP, skarżąca wywiodła, że skoro została stwierdzona niekonstytucyjność wymienionego wcześniej przepisu, a w niniejszej sprawie badaniu podlega nie decyzja administracyjna lecz czynność organu administracji w postaci pobrania opłaty, to należy zastosować "inne środki", do których odnosi się art. 190 ust. 4 Konstytucji RP. Takim środkiem jest właśnie możliwość wystąpienia o zwrot nadpłaconej kwoty za kartę pojazdu. Odmienna interpretacja prowadziłaby do sytuacji, w której nastąpiłaby utrata ochrony jednostki zagwarantowanej w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2009 r., I OSK 418/08).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00