Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Ol 961/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi J. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie dodatku mieszkaniowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej działający z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzją z dnia "[...]" przyznał J. C. na okres 6 miesięcy od dnia 1 lipca 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r. dodatek mieszkaniowy w miesięcznej wysokości 20,84 zł oraz ryczałt na zakup opału w miesięcznej wysokości 12,08 zł czyli łącznie kwotę 32,92zł. W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że strona spełniła kryteria z ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych uprawniające ją do otrzymania świadczeń we wskazanej kwocie.

Odwołanie od tej decyzji wniosła J. C., wnosząc o jej zmianę

w zakresie dotyczącym dodatku mieszkaniowego. Podniosła przy tym, że jej córka studentka wprawdzie pobierała 350 zł stypendium, ale opłacała z tej kwoty koszty wynajmu pokoju w akademiku w wysokości 280 zł, obecnie zaś do października przebywa ona w domu. Odwołująca wskazała również na wysokie koszty opłat eksploatacyjnych, takich jak gaz czy prąd, które musi ponosić.

Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia "[...]" utrzymało zaskarżoną decyzję w mocy. Organ odwoławczy podniósł, że z dołączonej do wniosku deklaracji o wysokości dochodów wynika, że łączny dochód rodziny J. C. za okres trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku (od marca do maja 2010r.) wyniósł 6.828,63zł. W skład dochodu wliczono rentę J. C. w kwocie 1.779,84 zł, rentę jej męża J. C. w kwocie 3.998,79 zł, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych córki E. w wysokości 450 zł i otrzymywane przez nią stypendium socjalne i mieszkaniowe w kwocie 600 zł. Tak więc średni dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wyniósł w omawianym okresie 2.276,21 zł zaś średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wyniósł kwotę 758,74 zł. Ponadto we wniosku wskazano, że łączna kwota wydatków na mieszkanie za miesiąc czerwiec 2010r. wyniosła 237,01 zł, zaś poprzednio przyznany J. C. dodatek mieszkaniowy do dnia 30 czerwca 2010r. wyniósł kwotę 33,71zł. Wskazano przy tym na art. 3 ust. 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych, który stanowi, że dodatek taki przysługuje uprawnionym osobom (tu najemcom) jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku. Organ II instancji stwierdził, że w dniu złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego 100% najniższej emerytury stanowiło kwotę 706, 29 zł, zaś ustawowe 125% tej kwoty to 882, 86 zł. J. C. spełniła więc ustawowy warunek uprawniający do otrzymania dodatku mieszkaniowego, gdyż średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego (758,74zł) nie był wyższy niż 125% kwoty najniższej emerytury. Podobnie powierzchnia użytkowa mieszkania zajmowanego przez stronę nie przekracza ustawowo określonej powierzchni normatywnej. Podniesiono, że organ I instancji prawidłowo przyjął za podstawę obliczenia wysokości dodatku mieszkaniowego kwotę 374,35 zł na która składają się wydatki na lokal w kwocie 237,01 zł, wydatki ryczałtowe z tytułu braku ciepłej wody na kwotę 30,68 zł i wydatki ryczałtowe z tytułu braku centralnego ogrzewania w kwocie 106,66 zł. Wskazano, że art. 6 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi, że wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego, a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości 15% średnich miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego w gospodarstwie 2-4 osobowym. Średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego J. C. wyniósł 2.276,21 zł, zaś ustawowe 15% tej kwoty to 341,43zł i tą kwotę według organu słusznie odjęto od kwoty wydatków na lokal co dało sumę 32,92 zł, a więc wysokość dodatku mieszkaniowego i ryczałtu na zakup opału. Kolegium podkreśliło ponadto, że decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego nie jest rozstrzygnięciem uznaniowym i opiera się na kryterium dochodowym ściśle określonym w art. 3 ust. 3 tej ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00