Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 listopada 2007 r., sygn. III SA/Wa 1737/07

Nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Nasierowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko, Asesor WSA Artur Kot, Protokolant Urszula Hoduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2007 r. sprawy ze skargi T. sp. z o.o. z siedzibą w P. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] lipca 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1) uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia [...] czerwca 2007 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylone postanowienia nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz T. sp. z o.o. z siedzibą w P. kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 8 czerwca 2007 r. T. Sp. z o.o. , dalej jako strona, spółka lub wnioskodawca, zwróciła się, na podstawie art. 14a § 1 i art. 14 a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) dalej jako Ordynacja o wydanie interpretacji, co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego. W szczególności strona zwróciła się z pytaniami: a/ czy zwiększony odpis w 2007 r. na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości 2 krotności odpisu podstawowego, wynikający z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego 24 kwietnia 2007 r., stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych i w jakim momencie? oraz b/ czy zwiększenie odpisu z tytułu sprawowania opieki przez Pracodawcę nad emerytami i rencistami, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, jest odpisem podstawowym tworzącym Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych? Wnioskodawca poinformował o tym, że Zakładowy Układ Zbiorowy dalej jako układ został wpisany do rejestru zakładowych układów zbiorowych pracy w dniu 24 kwietnia 2007 r. po numerem U-MCXXXIII przez Okręgowego Inspektora Pracy w W. W treści art. 42 Układu została zawarta wzmianka o tym, że pracodawca dokonuje odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dalej jako ZFŚS lub zfśs w wysokości dwukrotności odpisu podstawowego, wynikającego z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Spółka wskazała, ze w lutym 2007 r. naliczyła odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w wysokości dwukrotności odpisu podstawowego zgodnie z uchwałą Zarządu. Także w lutym 2007 r. przekazano 75 % tego odpisu na rachunek bankowy ZFŚS. Zdaniem strony, mając na uwadze definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 9 lit b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm) dalej jako pdp oraz art. 4 ust. 1 i 2 w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm) dalej jako uzfśs wynika następujące stwierdzenie: zwiększony odpis w 2007 r na ZFŚS w wysokości dwukrotności odpisu podstawowego, wynikający z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, zarejestrowanego 24 kwietnia 2007 r., stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 pdp pod warunkiem, że środki pieniężne stanowiące równowartość tego zwiększonego odpisu zostały wpłacone na rachunek Funduszu. Zatem kosztem uzyskania przychodu na dzień 30 kwietnia 2007 r. jest wartość 4/12 podwójnego odpisu podstawowego, ponieważ Układ dotyczy całego 2007 roku (art. 42 ust. 1 pkt 1.2.), pomimo, że został zarejestrowany 24 kwietnia 2007 r. i środki pieniężne stanowiące równowartość tej kwoty zostały wpłacone na rachunek Funduszu w lutym 2007 r. Zdaniem spółki, zwiększenie odpisu z tytułu sprawowania opieki przez pracodawcę nad emerytami i rencistami, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. zfśs, jest odpisem podstawowym tworzącym ZFŚS, gdyż z zapisów tej ustawy wynika, że art. 5 zawiera przepisy dotyczące odpisu podstawowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w P., postanowieniem z [...] czerwca 2007 r., na podstawie art. 165a w zw. z art. 14 a § 1 Ordynacji, odmówił wszczęcia postępowania w sprawie udzielenia interpretacji, "stosownie do wniosku z dnia 8 czerwca 2007 r. w zakresie odpisu podstawowego tworzącego Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych". Zdaniem Naczelnika, "przepisy ustawy podatkowej (pdp) nie regulują kwestii odpisów podstawowych tworzących ZFŚS. Zostały one zawarte w przepisach ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (...)". W ocenie organu I instancji przepisy ustawy o ZFŚS nie stanowią prawa podatkowego, zatem wniosek o interpretację przepisów tej ustawy nie jest wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00