Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3756

Uchwała nr XXVIII/102/16 Rady Gminy Witonia

z dnia 11 sierpnia 2016r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Witonia

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j: Dz. U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łęczycy, Rada Gminy Witonia uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Witonia, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Witonia.

§ 3. Traci moc uchwała nr XXVI/146/13 Rady Gminy Witonia z dnia 31 stycznia 2013 r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Witonia" (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 2013 r. poz. 1412);

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.


Załącznik do Uchwały Nr XXV/87/16
Rady Gminy Witonia
z dnia 25 maja 2016 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WITONIA

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Witonia, zwany dalej "Regulaminem", określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Witonia (dalej jako "Gmina").

2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250 - j.t.);

2) Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami - Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Łódzkiego.

Rozdział 2.
Obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku

2.1 Selektywne zbieranie odpadów komunalnych

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości, w rozumieniu art. 2 ust. l pkt 4) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązani są do selektywnej zbiórki powstających na terenie nieruchomości odpadów w celu oddzielenia następujących frakcji odpadów:

1) papier, tektura (makulatura);

2) szkło;

3) metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe (opakowania wykonane, co najmniej z dwóch różnych materiałów, tak, że nie można ich rozdzielić w sposób ręczny lub przy zastosowaniu prostych metod mechanicznych);

4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowaniowe ulegające biodegradacji (odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów);

5) przeterminowane leki i chemikalia;

6) zużyte baterie i akumulatory;

7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

8) meble i inne odpady wielkogabarytowe (odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach);

9) odpady budowlane i rozbiórkowe;

10) zużyte opony.

§ 3. Przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w aptece, która przystąpiła do ich zbiórki na podstawie porozumienia z Gminą.

§ 4. Zużyte baterie i akumulatory należy umieszczać wyłącznie w punktach do tego wyznaczonych, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. 2015, poz. 687 t.j.) oraz w punkcie selektywnej zbiórki odpadów wskazanym na stronie internetowej Urzędu Gminy - www.czystagmina.pl/witonia

§ 5. 1. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy umieszczać wyłącznie w punktach do tego wyznaczonych, zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2015, poz. 1688) oraz w punkcie selektywnej zbiórki odpadów wskazanym na stronie internetowej Urzędu Gminy - jw.

2. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, 2 razy w roku będzie odbierany również sprzed nieruchomości.

3. Terminy zbierania sprzed nieruchomości zużytego sprzetu elektrycznego i elektronicznego zostaną podane do wiadomości właścicieli nieruchomości przez Gminę.

§ 6. 1. Odpady wielkogabarytowe będą odbierane od właścicieli nieruchomości 2 razy w roku.

2. Terminy zbierania odpadów wielkogabarytowych zostaną podane do wiadomości właścicieli nieruchomości przez Gminę.

3. Właściciele nieruchomości udostępnią odpady wielkogabarytowe w sposób umożliwiający ich odbiór przez podmiot dokonujący zbierania odpadów sprzed nieruchomości lub wyznaczonego miejsca.

4. W każdym czasie właściciel nieruchomości może dostarczyć w/w odpady do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego na stronie internetowej Urzędu Gminy - jw.

§ 7. Odpady budowlane i rozbiórkowe odbierane będą na zlecenie właściciela nieruchomości. Podmiot dokonujący zbierania odpadów podstawia kontener lub odbiera specjalny worek na odpady budowlane i remontowe.

§ 8. 1. Zużyte opony będą odbierane dwa razy w roku w punktach ich odbioru wskazanych na stronie internetowej Urzędu Gminy - jw.

2. Odbioru zużytych opon dokonuje się w terminie określonym i ogłoszonym przez Gminę.

3. W każdym czasie, właściciel nieruchomości może dostarczyć je do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego na stronie internetowej Urzędu Gminy - jw.

§ 9. 1. W miarę możliwości chemikalia należy przekazywać w oryginalnych opakowaniach.

2. Właściciel nieruchomości dostarcza w/w odpady do punktu selektywnej zbiórki odpadów wskazanego na stronie internetowej Urzędu Gminy - jw.

2.2 Utrzymanie miejsc publicznych, mycie i naprawianie pojazdów

§ 10. Właściciele nieruchomości obowiązani są do:

1) uprzątnięcia błota, śniegu, lodu z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości;

2) gromadzenia uprzątniętego błota, śniegu i lodu przy krawędzi chodnika z jezdnią w sposób umożliwiający swobodne i bezpieczne poruszanie się pieszych;

3) gromadzenia błota, śniegu i lodu uprzątniętego z przystanków komunikacyjnych oraz dróg publicznych przy krawędzi jezdni poza terenem przystanku komunikacyjnego, w sposób nieutrudniający zatrzymywania się pojazdów, wysiadania i wsiadania pasażerów;

4) usunięcia śliskości na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości i zabezpieczenie powierzchni celem umożliwienia bezpiecznego poruszania się pieszych.

§ 11. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami może odbywać się wyłącznie na terenie zapewniającym, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji wiejskiej sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej, zbiorników wodnych lub do ziemi.

§ 12. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą się odbywać pod warunkiem, że prace związane z naprawą pojazdów nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a sposób postępowania z powstającymi odpadami będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

Rozdział 3.
Zasady postępowania z odpadami komunalnymi

3.1. Wymagania dotyczące urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz gromadzenia nieczystości ciekłych

§ 13. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednie pojemniki do gromadzenia odpadów, a w przypadku workowego systemu zbiórki odpadów zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości i używania worków o właściwościach określonych w Regulaminie.

§ 14. 1. Na nieruchomościach, na których znajdują się domy jednorodzinne lub zespoły takich domów (dalej jako: "zabudowa jednorodzinna") odpady komunalne zbierane są w sposób selektywny w następujący sposób:

1) odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji) zbierane będą w pojemnikach 120 l lub 240 l albo w workach o pojemności 80 l;

2) w osobnych pojemnikach o pojemności 120 l lub 240 l lub workach o pojemności 80 l frakcje odpadów: tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, karton (razem) tzw. frakcja sucha;

3) szkło w przeznaczonych do tego ogólnodostępnych pojemnikach o pojemności od 1100 l do 2500 l lub workach o pojemności 80 l;

4) pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania w pojemnikach o pojemności 120 l lub 240 l albo workach o pojemności 80 l.

2. Ilość i pojemność pojemników powinna być dostosowana do ilości osób z nich korzystających, przy czym na jednego mieszkańca powinno przypadać co najmniej 30 l pojemności na pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania. Ponadto na każde gospodarstwo domowe powinien przypadać co najmniej jeden pojemnik na tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier, karton o pojemności 120 l każdy chyba, że odpady są zbierane w workach.

§ 15. Na nieruchomościach, na których znajdują się budynki, w których znajdują się więcej niż 2 mieszkania (dalej, jako: "zabudowa wielorodzinna"), szkołach, przedszkolach, żłobkach, lokalach handlowych i gastronomicznych, zakładach pracy, odpady komunalne zbierane są w pojemnikach o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l, 2500 l lub 5000 l na:

1) odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji);

2) tzw. frakcję suchą obejmującą: papier, karton, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe;

3) pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania, przy czym:

a) na jednego mieszkańca powinno przypadać, co najmniej 20 l pojemności pojemników na odpady ulegające biodegradacji, 20 l na pozostałe odpady komunalne, resztki z sortowania oraz 50 l pojemności pojemników na odpady segregowane tzw. frakcję suchą,

b) na jedno dziecko, ucznia i pracownika szkół, przedszkoli i żłobków powinno przypadać, co najmniej 2 l pojemności pojemników na odpady ulegające biodegradacji, 2 l na pozostałe odpady komunalne, resztki z sortowania oraz 6 l pojemności pojemników na odpady segregowane tzw. frakcję suchą,

c) na każde 10 m2 lokalu handlowego powinno przypadać, co najmniej 20 l pojemności pojemników na odpady ulegające biodegradacji, 20 l na pozostałe odpady komunalne, resztki z sortowania oraz 30 l pojemności pojemników na odpady segregowane tzw. frakcję suchą,

d) na każdy punkt konsumpcyjny w lokalach gastronomicznych powinno przypadać, co najmniej 10 l pojemności pojemników na odpady ulegające biodegradacji, 10 l na pozostałe odpady komunalne, resztki z sortowania oraz 20 l pojemności pojemników na odpady segregowane tzw. frakcję suchą, a w przypadku kiosków gastronomicznych, co najmniej jeden pojemnik na odpady biodegradowalne o pojemności 120 l oraz jeden pojemnik na odpady segregowane tzw. frakcję suchą o pojemności 120 l,

e) na każdych 10 pracowników zakładów pracy powinno przypadać, co najmniej 30 l pojemności pojemników na odpady ulegające biodegradacji, 30 l na pozostałe odpady komunalne, resztki z sortowania oraz 60 l pojemności pojemników na odpady segregowane tzw. frakcję suchą.

§ 16. 1. Pojemniki na odpady powinny spełniać następujące parametry:

1) pojemniki na odpady biodegradowalne - zamknięte, szczelne wraz z ilustrowanym lub słownym oznaczeniem właściwych odpadów;

2) pojemniki na odpady opakowaniowe: papier, karton, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe - ogólnodostępne pojemniki koloru żółtego lub siatkowe;

3) pojemniki na szkło - ogólnodostepne pojemniki koloru zielonego.

2. Worki na odpady powinny być wykonane z materiału o wytrzymałości odpowiedniej do ich pojemności z ilustrowanym lub słownym oznaczeniem właściwych odpadów do nich trafiających, przy czym worki na odpady:

1) tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, papier i karton powinny być przezroczyste koloru żółtego;

2) szkło powinny być przezroczyste koloru zielonego;

3) pozostałe zmieszane odpady komunalne, resztki z sortowania powinny być w kolorze czarnym.

3. Zabrania się wrzucania do pojemników i worków odpadów zmieszanych, a także nie odpowiadających przeznaczeniu pojemnika lub worka.

§ 17. Na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek:

1) rozmieszczenia pojemników na odpady na obszarze nieruchomości w sposób zapewniający do nich dostęp podmiotu dokonującego zbierania odpadów, a w razie braku możliwości rozmieszczenia pojemników na obszarze nieruchomości zapewnienie rozmieszczenia pojemników na innej nieruchomości;

2) utrzymania pojemników w należytym stanie sanitarnym i technicznym poprzez ich bieżące czyszczenie, konserwację, dezynfekcję oraz dezynsekcję, co najmniej 2 razy w roku.

§ 18. 1. Tereny przeznaczone do użytku publicznego, w szczególności takie jak: drogi publiczne (chodniki), przystanki komunikacyjne, parki, place zabaw, itp. powinny być wyposażone przez właścicieli nieruchomości w kosze uliczne o pojemności od 25 l do 56 l.

2. Odległość pomiędzy koszami ulicznymi nie może przekraczać 50 metrów. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zapewnienia odpowiedniej ilości pojemników na odpady celem uniknięcia ich przepełnienia, oraz do utrzymania ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

3.2 Zasady pozbywania się nieczystości ciekłych

§ 19. Właściciele nieruchomości, którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej, zobowiązani są do gromadzenia nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub przetwarzania ich w przydomowych oczyszczalniach ścieków.

3.3 Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości

§ 20. Odbiór odpadów komunalnych następuje według poziomu ich zapełnienia przy uwzględnieniu:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

a) pozostałe zmieszane odpady komunale, resztki z sortowania nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie,

b) selektywnie zebrane nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie,

od poniedziałku do soboty w godzinach od 6:00 do 22:00;

2) w zabudowie wielorodzinnej:

a) odpady ulegające biodegradacji (w tym odpady zielone i opakowania ulegające biodegradacji) na zgłoszenie telefoniczne,

b) pozostałe zmieszane odpady komunale, resztki z sortowania i selektywnie zebrane nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie.

od poniedziałku do soboty w godzinach od 6:00 do 22:00;

§ 21. W celu ułatwienia odbioru odpadów komunalnych właściciele nieruchomości powinni zastosować się do wytycznych podmiotu dokonującego zbierania odpadów dotyczących w szczególności ustawienia pojemników lub worków celem umożliwienia odbioru odpadów. Niestosowanie się do wytycznych może skutkować nieodebraniem odpadów od właściciela nieruchomości.

§ 22. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych następuje na zasadach wskazanych w umowie zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a przedsiębiorcą, za wyjątkiem wskazanym w art. 6a ust. l ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Rozdział 4.
Pozostałe wymogi

§ 23. 1 Na podstawie Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenie nieruchomości, do której posiadają tytuł prawny kompostowania odpadów biodegradowalnych.

2. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych obowiązane są informować właścicieli nieruchomości o obowiązkach selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe i gospodarskie

§ 24. 1. Osoby utrzymujące lub sprawujące opiekę nad zwierzętami domowymi zobowiązane są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi, a także dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązuje się do natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez te zwierzęta na klatkach schodowych, innych pomieszczeniach służących do wspólnego użytku oraz ulicach, chodnikach i skwerach za wyjątkiem osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

§ 25. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej pod warunkiem, że nieruchomość jest zabezpieczona w sposób uniemożliwiający samowolne opuszczenie jej przez te zwierzęta.

2. Zabrania się trzymania zwierząt gospodarskich w budynkach wielorodzinnych.

3. Gmina zapobiega bezdomności zwierząt poprzez zawartą umowę ze schroniskiem dla bezdomnych zwierząt, które w imieniu Gminy wyłapuje i sprawuje opiekę nad zwierzętami.

4. Zwierzęta padłe z terenu Gminy należy utylizować w zakładzie specjalizującym się w tym zakresie.

Rozdział 6.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 26. 1. Deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowane budynkami wielorodzinnymi,

2) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania produktów rolno-spożywczych.

2. Deratyzację na obszarach wymienionych w ust. 1 przeprowadza się każdorazowo w ciągu siedmiu dni w przypadku pojawienia się gryzoni.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00