Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2016 poz. 2056

Uchwała nr XX.130.2016 Rady Gminy Zabór

z dnia 7 października 2016r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 250 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, uchwala się, co następuje:

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ZABÓR

zwany dalej Regulaminem

ROZDZIAŁ 1

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) Selektywne zbieranie odpadów komunalnych, z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:

a)biodegradowalnych, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych,

b) papieru i tektury,

c)szkła,

d)tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych,

e)mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

f)odpadów budowlanych i rozbiórkowych

g)przeterminowanych leków i chemikaliów,

h)zużytych baterii i akumulatorów,

i)zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

j)zużytych opon,

2) lub zbieranie odpadów niepodlegających selekcji, w sposób zmieszany;

3) Odpady biodegradowalne mogą także być zbierane w kompostownikach na terenie nieruchomości, na której powstają;

4) Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy świadczącemu usługi odbioru odpadów komunalnych w terminach wyznaczonych harmonogramem;

5) Odpady powstające w gospodarstwach domowych zebrane selektywnie, a w szczególności odpady stanowiące: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, zużyte opony, mogą być również przekazywane do gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (zwanego dalej PSZOK). Szczegółowy sposób funkcjonowania PSZOK określa odrębna uchwała. Odpady te mogą być również przekazywane w pojemnikach/kontenerach uprzednio dostarczonych przez przedsiębiorcę na teren nieruchomości na indywidualne zlecenie;

6) Zbieranie odpadów do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w Regulaminie;

7) Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników przyległych do nieruchomości, w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów oraz posypywanie piaskiem chodnika w ciągu 8 godzin po ustaniu opadów. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je uprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnie;

8) Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;

9) Drobne naprawy pojazdów, które są związane z ich bieżącą eksploatacją, np. wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, poza warsztatami samochodowymi, dozwolone są na terenie nieruchomości tylko za zgodą jej właściciela i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami.

§2. Biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabór, zabrania się:

1) Wyrzucania odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów usługowych oraz innych nieruchomości, do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli;

2) Stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska do usunięcia śniegu i lodu.

ROZDZIAŁ 2

Zasady w zakresie zbierania i odbierania odpadów

§3. Ustala się następujące zasady w zakresie zbierania i odbierania odpadów:

1) Właściciel nieruchomości w pełni autonomicznie podejmuje decyzję o sposobie zbierania odpadów na nieruchomości, w jednym z zaproponowanych wariantów:

a) I - odpady zmieszane zbierane do pojemników;

b) II - odpady zbierane selektywnie z podziałem na:

- odpady selektywne zbierane do pojemników lub worków,

- odpady zmieszane zbierane do pojemników,

- odpady ulegające biodegradacji (substancje organiczne wydzielone z odpadów komunalnych, organiczne odpady kuchenne) zbierane do pojemników lub worków;

c) III - odpady zbierane selektywnie z podziałem na:

- odpady selektywne zbierane do pojemników lub worków,

- odpady zmieszane zbierane do pojemników,

- odpady ulegające biodegradacji (substancje organiczne wydzielone z odpadów komunalnych, organiczne odpady kuchenne) zbierane do własnego kompostownika;

2) Wielkość pojemników i liczba worków zależna jest od liczby osób zamieszkujących nieruchomość;

3) W zabudowie wielorodzinnej lub na nieruchomościach prowadzących działalność gospodarczą albo działalność użyteczności publicznej, odpady powinny być zbierane do odpowiednio oznaczonych pojemników/kontenerów/worków z podziałem na odpady zmieszane i odpady selektywne;

4) Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w szczególności odpadów z terenów zielonych w ogrodach i parkach jest możliwe we wszystkich rodzajach nieruchomości w tym, że w zabudowie wielorodzinnej oraz na nieruchomości o znacznym obszarze, właściciele nieruchomości mogą przekazywać odpady ulegające biodegradacji do gminnego punktu selektywnej zbiórki. Odpady te mogą być również przekazywane w pojemnikach/kontenerach uprzednio dostarczonych przez przedsiębiorcę na teren nieruchomości.

§4. Właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność publiczna albo gospodarcza, zobowiązany jest do:

1) Zbierania odpadów na nieruchomości w jednym z wariantów i sposobów opisanych w §3 pkt 1 i 3.

2) Wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę pojemników lub pojemników i worków albo kontenerów do gromadzenia odpadów oraz do systematycznego ich opróżniania.

ROZDZIAŁ 3

Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych

§5. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się stałych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach lub pojemnikach i workach albo w kontenerach, a następnie odebranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.

3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów zbieranych w sposób opisany w §3, pkt. 1, w terminach:

1) odpady komunalne zmieszane:

a) co najmniej dwa razy w miesiącu - wariant I ;

b) co najmniej raz w miesiącu - wariant II i wariant III;

2) odpady selektywne - co najmniej raz w miesiącu;

3) odpady ulegające biodegradacji - co najmniej raz w miesiącu.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, takich jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon w terminie wyznaczonym w harmonogramie zbiórki bezpośredniej bądź na bieżąco w gminnym punkcie selektywnej zbiórki odpadów.

5. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych niebezpiecznych, takich jak przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie, co najmniej raz na miesiąc w PSZOK.

§6. Pojemniki na odpady (kosze uliczne) należy opróżniać na bieżąco jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

§7. 1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych zobowiązany jest do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do jego przepełniania się lub przelania, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.

2. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków, zobowiązany jest do pozbywania się osadów ściekowych z oczyszczalni z częstotliwością zapewniającą prawidłową pracę oczyszczalni zgodnie z instrukcją producenta.

ROZDZIAŁ 4

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§8. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych stałych na terenie nieruchomości:

1) Przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy:

a) kosze uliczne o pojemności od 35 do 70 litrów,

b) pojemniki na odpady o pojemności 80 litrów, 120 litrów, 240 litrów, 1100 litrów,

c) worki o pojemności 80litrów, 120 litrów,

d) kontenery o pojemności od 3 m3 do 10 m3,

2) Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub w pojemnikach i workach albo w kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy miesięczne:

a) dla nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi min. pojemność pojemnika/pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów wynosi 30 litrów w przeliczeniu na jednego mieszkańca,

b) dla szkół, przedszkoli, urzędów 5 litrów na każdego ucznia i pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na każdy punkt, oraz co najmniej jeden worek w przypadku selektywnej zbiórki,

c) dla szkół i ośrodków ze stałym pobytem uczniów 10 litrów na każdego ucznia i/lub pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 240 litrów na każdą placówkę oraz odpowiednią liczbę worków w przypadku selektywnej zbiórki,

d) dla punktów handlowych 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 80 litrów na każdy punkt oraz odpowiednią liczbę worków w przypadku selektywnej zbiórki,

e) dla zakładów opieki zdrowotnej 10 litrów na każdego pacjenta i/lub pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na każdy zakład oraz odpowiednią liczbę worków w przypadku selektywnej zbiórki,

f) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 10 litrów na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 80 litrów na każdy zakład oraz odpowiednią liczbę worków w przypadku selektywnej zbiórki.

3) Na nieruchomościach, o których mowa w pkt 2, pojemności worków i pojemników przy obliczeniach sumuje się.

4) Na nieruchomościach zabudowanych budynkami wielomieszkaniowymi oraz nieruchomościach, na których prowadzona jest działalność gospodarcza lub publiczna należy dostosować pojemniki do liczby osób zamieszkujących lub zatrudnionych oraz ilości wytwarzanych odpadów, zaś worki można zastąpić pojemnikami/kontenerami odpowiednio oznaczonymi o pojemności nie mniejszej niż 240 litrów.

§9. Określa się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:

1) Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości przez wybudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w miesiącu bez dopuszczenia do przepełnienia - przyjmując zużycie wody według wodomierza lub jako równe 3m3/osobę/miesiąc,

2) Dla innych obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody w następujących ilościach:

a) sklepy spożywcze - 2,0 m3/zatrudnionego/miesiąc,

b) pozostałe sklepy - 0,9 m3/zatrudnionego/miesiąc,

c) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc,

d) w przypadkach niewymienionych należy przyjąć normy określone w przepisach szczegółowych.

§10. W pojemnikach na odpady komunalne ustawionych na nieruchomości zabrania się gromadzenia śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, środków ochrony roślin i ich opakowań oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej.

§11. Do przydomowych kompostowników przeznaczonych do selektywnej zbiórki i utylizacji odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli substancje organiczne wydzielone z odpadów komunalnych i organiczne odpady kuchenne ulegające biodegradacji.

§12. Określa się następujące warunki w zakresie stanu technicznego pojemników:

1) pojemniki mają być kompletne i nieuszkodzone,

2) worki mają być nieuszkodzone i szczelne,

3) pojemników 80l, 120l, 240l i 1100l mają być wyposażone w pokrywkę.

§13. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany:

1)umieścić pojemniki do zbierania odpadów komunalnych w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych, spełniających wymagania § 22 i 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz.1422).

2)w przypadku, gdy niemożliwym jest wyznaczenie miejsca gromadzenia odpadów na terenie własnej nieruchomości, ze względu na brak możliwości spełnienia wymagań właściciel nieruchomości obowiązany jest do zapewnienia użytkowania pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów na terenie sąsiedniej nieruchomości na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem;

3)utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz;

4)zapewnić dostęp do miejsca ustawienia pojemników/worków podmiotowi odbierającemu odpady komunalne;

5)utrzymywać miejsca gromadzenia odpadów w stanie czystości poprzez ich systematyczne zamiatanie i uprzątanie.

§14. Na drogach publicznych odpady komunalne należy gromadzić w koszach ulicznych o pojemności opisanej w §8 pkt. 1a, które powinny być ustawione wzdłuż ciągów pieszych, przy przystankach komunikacyjnych lub wiatach przystankowych oraz przy placach zabaw, w sposób zapewniający łatwy dostęp dla osób z nich korzystających. Odległość między pojemnikami nie powinna być większa niż 500 m.

ROZDZIAŁ 5

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§15. Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych z Gminy Zabór obowiązane są do dostarczania odpadów do instalacji położonych w Regionie ustalonym w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Lubuskiego.

ROZDZIAŁ 6

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

§16. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§17. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) W odniesieniu do psów:

a) każdego psa należy prowadzić na uwięzi,

b) psa, którego wysokość liczona od początku przednich łap do punktu nad łopatkami, wynosi ponad 30 cm, prowadzić dodatkowo z nałożonym kagańcem,

c) zwalnianie psa z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich oraz odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

d) zwalnianie psa z uwięzi poza terenem nieruchomości dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad zachowaniem psa, z wyłączeniem psów ras uznanych za agresywne,

e) uzyskanie zezwolenie wójta na trzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;

2) W odniesieniu do psów i pozostałych zwierząt domowych:

a) sprawowanie stałego i skutecznego dozoru,

b) niewprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników,

c) niewprowadzanie zwierząt na tereny sportowe, place zabaw, piaskownice dla dzieci oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych przepisów,

d) natychmiastowe usuwanie, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp. Nieczystości te należy umieszczać w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą one być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,

e) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

3) Hodowcy hodujący zwierzęta domowe na obszarach wyłączonych spod zabudowy, zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione w §20,

4) Zwierzęta pozostawione bez opieki, wobec których nie zastosowano wyżej wymienionych zabezpieczeń, podlegają schwytaniu i umieszczeniu w gminnym punkcie dla bezdomnych zwierząt, Koszt ich schwytania, dowozu do gminnego punktu dla bezdomnych zwierząt ponosi właściciel.

§18. Obowiązek unieszkodliwienia zwłok zwierzęcych należy do:

1) Właścicieli zwierzęcia,

2) Zarządcy drogi, gdy padłe zwierzę znajduje się na jezdni lub w obrębie pasa drogowego,

3) Gminy w odniesieniu do terenów komunalnych.

§19. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała w sprawie programu zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Zabór.

ROZDZIAŁ 7

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§20. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich całkowicie zabronione jest na terenach:

1) Wyłączonych z produkcji rolniczej oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego o zwartej zabudowie, zajętych pod budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne oraz instytucje użyteczności publicznej, strefy przemysłowe i ogrody działkowe,

2) Na terenach nie ujętych w planach zagospodarowania przestrzennego o zwartej zabudowie, zajętych pod budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne oraz instytucje użyteczności publicznej, strefy przemysłowe i ogrody działkowe,

2. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest dopuszczone na terenach o rozproszonej zabudowie, zarówno wyłączonych z produkcji rolniczej w planach przestrzennego zagospodarowania i nieobjętych planami, pod następującymi warunkami:

1) Posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi Prawa budowlanego,

2) Zamknięcia się uciążliwości hodowli w tym emisji będącej jej skutkiem do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona hodowla,

3) Przestrzegania przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

4) Nieskładowania obornika na nieruchomości,

5) Trzymania pszczół w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości lub ogrodzenie pasieki odpowiednim ogrodzeniem powodującym wysoki lot pszczół,

6) Usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

ROZDZIAŁ 8

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§21. 1. Obowiązek deratyzacji dotyczy obszarów obejmujących nieruchomości wykorzystywane na cele użyteczności publicznej dotyczące opieki zdrowotnej, opieki socjalnej, szkolno- wychowawczej ze stałym pobytem uczniów oraz prowadzenia gastronomii.

2. Deratyzację należy wykonać w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku w miesiącu listopadzie.

ROZDZIAŁ 9

Postanowienia końcowe

§22. Traci moc Uchwała Nr XX.137.2012 Rady Gminy Zabór z dnia 28 grudnia 2012r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zabór.

§23. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego oraz podlega rozplakatowaniu na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy i w poszczególnych sołectwach.

Przewodniczący Rady

Lech Merda

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00