Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 70
Wersja aktualna od 2017-01-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 70
Wersja aktualna od 2017-01-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 69
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 336/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 marca 2016 r. na samolocie Cessna 172S, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”,
„T9 – Błędy konstrukcyjne, produkcyjne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przeglądu podwozia w dn. 4.03.2016 r. stwierdzono uszkodzenie dolnej powierzchni lewej goleni podwozia głównego tuż nad jej zagięciem powyżej mocowania osi koła. Ślady zadrapania i uszkodzenie dolnej powierzchni goleni jednoznacznie wskazują, że bezpośrednią przyczyną ich powstania był kontakt śrub P/N S1021Z6-6 z dolną powierzchnią goleni podwozia. Śruby te łączą przednią i tylną część owiewki PN 0541224-1 osłaniającej piastę koła z hamulcem. Do chwili stwierdzenia tej okoliczności samolot Cessna 172S SP-MMD nr fabr. 172S10840, wyprodukowany w 2008 roku wylatał 488,8 godz. lotu. Uszkodzenie powierzchni goleni spowodowane kontaktem ze śrubą nie ma charakteru korozyjnego, jest typowo mechaniczne, a jego pomierzona głębokość wynosi 0,020” (= 0,5 mm). Uszkodzenie goleni zgłoszono wytwórcy samolotu w celu podjęcia decyzji o sposobie naprawy lub zadysponowania wymiany goleni na nową.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieodpowiedni dobór długości śrub przez wytwórcę samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00