Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 64
Wersja aktualna od 2017-01-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 64
Wersja aktualna od 2017-01-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 63
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 295/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 lutego 2016 r. na samolocie Cirrus SR-22T, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T2 – Niesprawność silnika”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas nocnego lotu IFR zaplanowanego na trasie lotnisko Lublin (EPLB) – lotnisko Poznań-Ławica (EPPO), na FL140 pilot zaobserwował nierówną pracę silnika. Zmiany zbiornika paliwa, ciśnienia ładowania czy składu mieszanki nie dawały poprawy sytuacji. W odczuciu pilota oraz według wskazań przyrządów silnik nie tracił mocy. Ze względu na temperaturę otoczenia wynoszącą minus 29°C podejrzewano wytrącanie się kryształków lodu z paliwa. Pilot zmniejszył wysokość lotu na FL100, gdzie temperatura otoczenia była wyższa i wynosiła minus 12°C, co również nie poprawiło sytuacji. Pilot przedstawił sytuację kontrolerowi zbliżania w Warszawie (APP, Approach Control) i poprosił o koordynację lądowania zapobiegawczego na lotnisku Łódź-Lublinek (EPLL). Kontroler lotniska EPLL (TWR, Tower) zapytał pilota czy zgłasza sytuacją niebezpieczną. Pilot odpowiedział, że w tym momencie nie, ponieważ silnik ma odpowiednią moc i lot odbywa się stabilnie. Po podjęciu decyzji o lądowaniu na EPLL, pilot potwierdził dostępność zabudowanego na samolocie spadochronowego systemu ratowniczego CAPS (Cirrus Airplane Parachute System) i jego użyteczność do 1200 stóp AMSL. Samolot wylądował bez problemów. Po skołowaniu na stanowisko postojowe wykonano próbę silnika. Po przełączeniu iskrowników w pozycję L nie zaobserwowano żadnej zmiany parametrów. Na pozycji R silnik gasł i „strzelał”. Po kilkunastominutowym ostudzeniu uruchomiono silnik ponownie – efekt próby na niskich obrotach był taki sam. Stwierdzono, że przyczyną zakłóceń w pracy silnika było uszkodzenie prawego iskrownika. Próba silnika wykonana przed startem z lotniska EPLB nie wykazała żadnych nieprawidłowości.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie prawego iskrownika.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00