Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 100
Wersja aktualna od 2016-10-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 100
Wersja aktualna od 2016-10-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1281/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 240, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „H4 – Czynnik ludzki”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie „szkolny”/II-6. Po zakończeniu zadania wykonywanego podczas swobodnego spadania, za pomocą miękkiego pilocika umieszczonego pod pokrowcem przystąpił do otwarcia spadochronu głównego. Pierwsza (wg opisu ucznia skoczka) i kolejne próby wyciągnięcia pilocika nie powiodły się, ponieważ wystąpiła sytuacja tzw. „zgubionego uchwytu”. Skoczek przystąpił do procedury awaryjnej – bez wyczepienia zamków barkowych otworzył spadochron zapasowy. Wylądował na użytkowej części lądowiska. Podczas oględzin spadochronu stwierdzono, że pilocik jest na swoim miejscu i bez problemu można go wyciągnąć z kieszeni pod pokrowcem. Uczeń nie potrafił wytłumaczyć, dlaczego pomimo wykonania 43 skoków nie potrafił zlokalizować uchwytu pilocika.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Przypomniano, że otwieranie spadochronu głównego za pomocą miękkiego spadochronu wyciągającego (pilocika) polega na uchwyceniu tulei (kulki) zamocowanej na wierzchołku spadochronu, wyciągnięcie z kieszeni, wyprostowaniu ręki i puszczeniu poza obrysem ciała skoczka. Należy to robić zdecydowanie i jednym ruchem. W przypadku wystąpienia sytuacji „zgubionego uchwytu”, przed przystąpieniem do otwarcia spadochronu zapasowego, powinno się wyczepić zamki taśm nośnych spadochronu głównego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezlokalizowanie, z nieustalonej przyczyny, uchwytu pilocika otwierającego spadochron główny.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00