Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.178.2019.1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.178.2019.1

Prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących oraz określenie momentu uprawniającego do tego obniżenia.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących oraz określenia momentu uprawniającego do tego obniżenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących oraz określenia momentu uprawniającego do tego obniżenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

N. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka zajmuje się przede wszystkim hurtową sprzedażą leków, wyrobów medycznych, kosmetyków aptecznych, suplementów diety. Spółka ma bardzo wielu kontrahentów dostarczających jej towary handlowe, jak również nabywających sprzedawane przez nią towary (przede wszystkim są to apteki ogólnodostępne, apteki szpitalne, szpitale, etc.). Nabywcy towarów handlowych to podmioty niepowiązane ze Spółką. Spółka, oprócz faktur za dostawy towarów wystawia również faktury korygujące do faktur dokumentujących dostawy towarów. Głównie są to dostawy na terenie Polski. Większość kontrahentów dostarcza Spółce potwierdzenia odbioru faktur korygujących, np. w formie papierowej czy elektronicznej. Są to potwierdzenia odbioru faktur korygujących, z których wynika, że nabywca wie, że transakcja zrealizowana została zgodnie z warunkami wynikającymi z wystawionej faktury korygującej. W przypadku niektórych kontrahentów Spółka nie posiada jednak materialnego dowodu odbioru faktury korygującej przez kontrahenta. Może to wynikać z rożnych powodów: trudności komunikacyjnych z klientem, niechęcią klienta do podpisywania dokumentów papierowych, brakiem dostępu kontrahenta do elektronicznych form komunikacji, nieświadomością kontrahentów co do wagi potwierdzenia odbioru faktury korygującej, brakiem odbioru awizowanych przesyłek przez kontrahenta, etc. Zarazem, Spółka ma podstawy aby sądzić, że w tych przypadkach, gdzie nie otrzymuje materialnej formy potwierdzenia odbiorcy faktury korygującej, nabywca wie, że transakcja zrealizowana została zgodnie z warunkami wynikającymi z uwzględnieniem wystawionej przez Spółkę faktury korygującej. Wiedza taka wynika przede wszystkim ze sposobu realizacji płatności dokonywanych w transakcjach między stronami i potwierdzenia rozrachunków (sald) z kontrahentem. Potwierdzenie sald, które pisemnie akceptuje kontrahent i które może obejmować za dany okres jedną lub więcej faktur korygujących wystawionych przez Spółkę w toku współpracy z kontrahentem świadczy pośrednio o zaakceptowaniu przez kontrahenta wszystkich faktur korygujących (w tym w szczególności faktur korygujących, które już zostały z klientem rozliczone, a zatem nie wpływają na bieżącą dodatnią lub ujemną, ew. zerową wartość salda). Na potwierdzeniu sald przedstawianym klientowi i akceptowanym przez niego wymienione są numery wszystkich dokumentów, które składają się na aktualne saldo.

Oznacza to, że w potwierdzeniu sald wymieniono wyłącznie te dokumenty - faktury sprzedaży, faktury korygujące sprzedaż, które na dzień sporządzenia potwierdzenia sald pozostają niezapłacone (składają się na bieżące saldo). Natomiast rozliczenia z danym kontrahentem mogą obejmować również inne, wcześniejsze dokumenty faktur sprzedaży i faktur korygujących sprzedaż, które zostały już z tym kontrahentem rozliczone (są zapłacone). Numery dokumentów już zapłaconych (rozliczonych przez strony) nie są umieszczone na potwierdzeniu sald.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00