Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2015, sygn. IBPP4/4512-99/15/LG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP4/4512-99/15/LG

Rozpoznanie eksportu i jego opodatkowanie w ramach transakcji łańcuchowej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 11 marca 2015 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 maja 2015 r. (data wpływu 8 czerwca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania eksportu i jego opodatkowania w ramach transakcji łańcuchowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania eksportu i jego opodatkowania w ramach transakcji łańcuchowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 maja 2015 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 22 maja 2015 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach swojej działalności zajmuje się produkcją układów wydechowych i wlotowych, tłumików, kominów i innych części. Spółka swoje produkty sprzedaje na podstawie faktury kontrahentom z Holandii, którzy są zarejestrowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Kontrahenci z Holandii nie mają w Polsce siedziby ani nie prowadzą działalności w Polsce i nie są zarejestrowanymi podatnikami w Polsce. Na fakturach każdorazowo umieszczane są dane spółki Wnioskodawcy jako sprzedawcy, dane podmiotu holenderskiego jako nabywców oraz dane odbiorcy towaru poza terytorium UE. Następnie kontrahent holenderski sprzedaje te wyroby kontrahentom poza terytorium Unii Europejskiej. Wysyłka tych wyrobów odbywa się bezpośrednio ze spółki Wnioskodawcy do odbiorcy poza terytorium kraju i UE. W ramach współpracy Wnioskodawca obsługuje te transakcje w imieniu holenderskich kontrahentów. Obsługa polega na pomocy w zorganizowaniu transportu i przygotowaniu towaru do transportu. Każdorazowo spółka otrzymuje potwierdzenie wywozu (IE599 w formacie xml) z urzędu celnego mającego siedzibę na terytorium Polski, na którym jako nadawca towaru figuruje podmiot holenderski, krajem wysyłki towaru jest Polska. Na dokumentach transportowych w polu nadawca widnieje kontrahent holenderski. Dodatkowo w potwierdzeniu wywozu widnieje numer faktury wystawionej przez Wnioskodawcę wraz z numerem NIP spółki. Opis towaru wymienionego w potwierdzeniu celnym jest tożsamy z towarem wymienionym na fakturze sprzedaży wystawionej przez naszą spółkę. Przy wywozie towarów, w zależności od kraju dostawy i uzgodnionych warunków stosowane są następujące reguły wg Incoterms 2010: DAP (spółka ponosi ryzyko sprzedaży do momentu dostarczenia towaru w umówione miejscu poza terytorium kraju, spółka ponosi również koszty transportu do umówionego miejsca), DAT (spółka ponosi ryzyko sprzedaży do momentu dostarczenia towaru do terminalu w porcie poza terytorium kraju, spółka ponosi również koszty transportu do terminalu w porcie), CIF (spółka ponosi ryzyko sprzedaży do momentu załadunku towaru na statek w porcie załadunku, spółka ponosi również koszty transportu do portu przeznaczenia) oraz ExWorks (spółka ponosi ryzyko sprzedaży do momentu odbioru towaru z magazynu spółki, spółka nie ponosi kosztu transportu). W żadnym wypadku transport towarów nie był organizowany przez finalnego odbiorcę. Spółka na okoliczność ww. transakcji wystawia faktury ze stawką podatku w wysokości 0%. Zapłatę za faktury spółka otrzymuje na rachunek bankowy od kontrahentów holenderskich. Przedmiotem dostaw nie są towary do celów wyposażenia lub zaopatrywania statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących celom prywatnym nabywcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00