Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2011, sygn. IPPP1-443-2111/08/11-6/S/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1-443-2111/08/11-6/S/MP

Należny podatek VAT wynikający z faktury korygującej wystawionej w związku ze zwiększeniem kwoty należności z tytułu zawartej umowy leasingu finansowego, powinien być wykazany z rozliczeniu za miesiąc, w którym zawarty zostanie aneks do umowy i wystawiona zostanie faktura korygująca.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.11.2008 r. (data wpływu 24.11.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wystawienia faktury korygującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.11.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie leasingu środków trwałych. W ramach tej działalności Spółka angażuje się w transakcje tzw. leasingu zwrotnego polegające na nabyciu od klienta określonego środka trwałego, a następnie oddaniu mu tego środka trwałego w leasing. Celem takich transakcji jest pozyskanie przez klienta środków finansowych, przy jednoczesnym zapewnieniu sobie możliwości korzystania ze środków trwałych potrzebnych w prowadzonej przez klienta działalności.

W związku z powyższym Spółka planuje nabyć od klienta prawo wieczystego użytkowania i prawo własności gruntu, na którym posadowiony jest budynek (nieruchomość). Sprzedaż nieruchomości przez klienta na rzecz Spółki dokonana zostanie po cenie rynkowej. Następnie nieruchomość ta zostanie oddana klientowi do korzystania na podstawie umowy leasingu finansowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. odpisów amortyzacyjnych zgodnie z umową od wartości początkowej budynku dokonywać będzie klient). Należy przy tym zaznaczyć, iż w chwili zawarcia umowy leasingu klient nie będzie wymagał rozłożenia na raty leasingowe całkowitej wartości początkowej nieruchomości. Zapotrzebowanie to może być istotnie niższe niż cena, po której Spółka nabędzie nieruchomość. Z tego względu, w chwili zawarcia umowy leasingu klient zapłaci na rzecz Spółki kwotę stanowiąca od 20 do 80% wartości początkowej nieruchomości. Wpłata ta stanowić będzie spłatę wartości przedmiotu leasingu (tj. nieruchomości), a w związku z jej natychmiastową spłatą, Spółka nie będzie od kwoty otrzymanej spłaty naliczać odsetek za okres trwania umowy leasingu (należy zaznaczyć, iż wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy leasingu przez Spółkę w części przekraczającej spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu stanowi, w sensie ekonomicznym, ekwiwalent odsetek; w niniejszym wniosku dla uproszczenia ta część wynagrodzenia uzyskiwanego przez Spółkę określana jest jako odsetki lub część odsetkowa pomimo, iż nie stanowi ona odsetek w rozumieniu prawa cywilnego).

W toku trwania umowy leasingu, na bazie miesięcznej, klient będzie zobowiązany płacić raty leasingowe, na które składać się będą:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00