Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2011, sygn. ITPP2/443-1040/11/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1040/11/RS

Zakres stawki podatku dla usług związanych z czynnościami wyładunku i załadunku morskich i lądowych środków transportu, wykonywanych w związku z transportem międzynarodowym lub wewnatrzwspólnotową usługą transportu towarów na obszarze polskich portów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 września 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z czynnościami wyładunku i załadunku morskich lub lądowych środków transportu, wykonywanych w związku z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, na obszarze polskich portów morskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług związanych z czynnościami wyładunku i załadunku morskich lub lądowych środków transportu, wykonywanych w związku z transportem międzynarodowym lub wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, na obszarze polskich portów morskich.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której zasadniczym przedmiotem jest wykonywanie przeładunków towarów w portach morskich a także wykonywanie innych usług związanych z obsługą środków transportu morskiego i lądowego w portach morskich. Usługi te świadczone są na rzecz różnych podmiotów, w tym dla kontrahentów mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Kontrahenci ci nie są armatorami morskimi. W przeważającej mierze są to firmy spedycyjne i transportowe, a także agenci morscy, armatorzy kontenerowi oraz importerzy i eksporterzy towarów. Przedmiotowe usługi Spółka wykonywała także w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 marca 2011 r. Świadczone usługi to przeładunki towarów związane ze zmianą środka transportu, które mają miejsce w porcie morskim w relacji burta statku - plac - środek transportu lądowego lub w relacji odwrotnej. Z przeładunkiem towarów wiąże się również składowanie towarów w porcie morskim, co ma miejsce po wyładunku ze statku przed załadunkiem na lądowy środek transportu lub po wyładunku ze środka transportu lądowego a przed załadunkiem na statek. Za składowanie towarów przez określony czas (wynikający z umowy zawartej z konkretnym kontrahentem lub z warunków konkretnego zlecenia/zamówienia) Spółka nie pobiera dodatkowej opłaty. Po przekroczeniu jednak wyznaczonego okresu pobiera dodatkową opłatę związaną ze składowaniem towarów. Do czynności wykonywanych przez Spółkę w porcie morskim w ramach świadczonych usług należą również czynności związane z manipulacjami na kontenerach, w których transportowane są towary środkami transportu morskiego. Do usług tych należą czynności wykonywane po wyładunku towarów ze statku lub przed ich załadunkiem na statek, tj.: przewóz kontenerów ładownych towarami do stacji fitosanitarnej i weterynaryjnej, do chłodni, rozformowanie i formowanie kontenerów z towarem, odstawianie kontenerów wewnątrz bazy, otwieranie i zamykanie kontenerów, podłączanie i odłączanie kontenerów, mycie i etykietowanie kontenerów, chłodzenie towaru w kontenerach. Wszystkie czynności związane są z transportem towarów statkami morskimi (transport morski) lub z międzynarodowym albo wewnątrzwspólnotowym transportem towarów środkami transportu lądowego, który poprzedza transport morski (przywóz towarów do portu celem ich późniejszego załadunku na statek) lub następuje po transporcie morskim (odbiór z portu morskiego towarów, które przybyły do niego transportem morskim). Czynności te nie występują samoistnie (Spółka nie wykonuje ich w oderwaniu od czynności związanych z obsługą statków i ich ładunków), lecz towarzyszą innym czynnościom podejmowanym przez Spółkę w związku z obsługą, w porcie morskim, morskich i lądowych środków transportu. Za podejmowane czynności Spółka obciąża kontrahentów zgodnie z ustalonym cennikiem funkcjonującym w ramach współpracy z danym klientem (z technicznego punktu widzenia wartość wynagrodzenia pobieranego od kontrahentów uzależniona jest od zakresu danych czynności, tzn. funkcjonują wynegocjowane z kontrahentami stawki za konkretne podejmowane czynności). Przedmiotowe usługi związane są z eksportem i importem towarów, gdyż w części świadczone przez Spółkę usługi mogą dotyczyć środków transportu i ich ładunków (towarów) w transporcie z/do państw trzecich. Niemniej usługi te mogą dotyczyć także środków transportu i ich ładunków transportowanych między państwami członkowskimi UE (w tym między Polską a innymi niż Polska państwami członkowskimi UE). Spółka nie posiada wiedzy, czy wartość usług przez nią świadczonych była włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym, że nie jest importerem, podmiotem zgłaszającym przewożone towary do procedur celnych, nie znajduje się w posiadaniu dokumentów, które potwierdzałyby wliczenie wartości świadczonych usług do podstawy opodatkowania w imporcie towarów. Statki, których dotyczą wykonane usługi klasyfikowane są wg PKWiU z 1997 r. pod symbolem 35.11.24, a wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 30.11.24.0. Wniosek dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz kontrahentów mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00