Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2010, sygn. ITPB1/415-700/10/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-700/10/TK

1. Kto powinien odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy?
2. Czy i przez kogo powinien zostać wystawiony PIT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu zastępstwa procesowego pomocy prawnej z urzędu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodu uzyskanego z tytułu zastępstwa procesowego pomocy prawnej z urzędu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pani radcą prawnym. Od około roku ma Pani zawieszoną działalność gospodarczą i obecnie jedyną formą wykonywania zawodu radcy jest zatrudnienie na umowę o pracę. Jako radca prawny zrzeszony (obligatoryjnie) w Okręgowej Izbie Radców Prawnych, zobligowana jest Pani prowadzić sprawy przydzielone przez ten podmiot z urzędu. Podstawą do ustanowienia Pani radcą prawnym z urzędu jest art. 1173 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którym sąd zwraca się do właściwej okręgowej izby radców prawnych o wyznaczenie radcy prawnego. Właściwa izba wyznacza radcę prawnego niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie dwóch tygodni, zawiadamiając o tym sąd. Jednocześnie art. 118 Kodeksu postępowania cywilnego stanowi, że ustanowienie radcy prawnego przez sąd jest równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa procesowego. Z kolei art. 122 Kodeksu postępowania cywilnego wskazuje, że radca prawny ustanowiony z urzędu ma prawo z wyłączeniem strony ściągnąć sumę należną mu tytułem wynagrodzenia i zwrotu wydatków z kosztów zasądzonych na rzecz tej strony od przeciwnika. W przypadku wygrania sprawy prowadzonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu, koszty zasądzane są od przeciwnika procesowego, natomiast w przypadku przegrania sprawy od Skarbu Państwa, zgodnie z dyspozycją art. 223 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych. Jednocześnie § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu, w sprawach w których strona korzysta z pomocy radcy prawnego ustanowionego z urzędu, sąd podwyższa stawkę wynagrodzenia pełnomocnika o podatek VAT. W dniu 26 stycznia 2010 r. zapadł wyrok w sprawie, w której została Pani ustanowiona pełnomocnikiem z urzędu. Na mocy tego wyroku, została zasądzona na Pani rzecz kwota 1.464 zł (w tym 22% podatku VAT), tytułem kosztów zastępstwa procesowego od strony przeciwnej. Powódka wniosła apelację w przedmiotowej sprawie, którą przegrała, w związku z czym wyrok stał się prawomocny. Do chwili obecnej kwota powyższa nie została przez powódkę na Pani rzecz zapłacona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00