Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2008, sygn. ILPB3/423-524/08-4/HS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-524/08-4/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 1 obejmującego stan faktyczny,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej pytania nr 2 i 3 obejmujących stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe,
  • prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 4 obejmującego stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 07 listopada 2008 r. (data wpływu 14.11.2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione cztery stany faktyczne oraz opisy trzech zdarzeń przyszłych.

X S.A. realizując obowiązek nałożony przez ustawę z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625) implementującą odpowiednie przepisy unijne, rozdzieliła działalność dystrybucyjną od działalności handlu energią elektryczną. Rozdzielenie dokonano poprzez wydzielenie w dniu 30 czerwca 2007 r. Operatora Systemu Dystrybucyjnego do spółki córki Y Spółka z o.o. (dalej: Spółka). W konsekwencji, Spółka, jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej, decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, od dnia 01 lipca 2007 r. pełni funkcję Operatora Systemu Dystrybucyjnego na terytorium północno - zachodniej Polski. Niezbędny majątek do prowadzenia działalności objętej koncesją został wniesiony aportem w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w dniu 30 czerwca 2007 r. przez X S.A. (właściciel 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki). W związku z ustawowym obowiązkiem dokonania restrukturyzacji i związanym z tym kosztami dotyczącymi zmiany umowy Spółki (podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty sądowe i opłaty notarialne), Spółka wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o interpretację indywidualną, czy poniesione wydatki z tytułu wskazanych opłat i podatków będą stanowiły dla niej koszt uzyskania przychodów. Minister niestety nie podzielił stanowiska Spółki uznając je za nieprawidłowe (interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2008 r. nr ILPB3/423-10/08-2/EK).

Przedstawiając owe dodatkowe elementy stanu faktycznego, Spółka wskazuje, że przychody z działalności polegającej na dystrybucji energii elektrycznej wynikają z taryfy zatwierdzanej na dany rok przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W dniu 17 grudnia 2007 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził taryfę Spółki dla energii elektrycznej na 2008 r., która została wprowadzona uchwałą Zarządu z dnia 20 grudnia 2007 r. Stawki za dystrybucję energii elektrycznej, stanowiące element przychodu regulowanego, ustalane są w oparciu o ponoszone przez Spółkę koszty, uznane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jako uzasadnione. W wezwaniu nr DTA-4211-36(12)/2007/13854/I/BM z dnia 07 grudnia 2007 r. skierowanym do Spółki, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki poinformował, że przyjął do kalkulacji stawek taryfowych poniesione koszty podatku od czynności cywilnoprawnych, opłat sądowych oraz notarialnych dotyczące zmiany umowy Spółki polegającej na zwiększeniu kapitału zakładowego Spółki w dniu 30 czerwca 2007 r., pod warunkiem rozliczenia ich w kosztach Spółki w ciągu 3 lat obrotowych (2008 - 2010), oraz ujęcia ich w ramach czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów w sprawozdaniu finansowym za 2007 r. Spółka złożyła stosowne oświadczenie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki o takim sposobie ujęcia w księgach rachunkowych poniesionych kosztów podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłat notarialnych i skarbowych. W związku z tym, w rachunku zysków i strat w latach 2008 - 2010 zostaną uwzględnione 3 równe raty powyższych kosztów oraz jednocześnie przychody z tego tytułu, co wynika ze sposobu kalkulacji przychodu regulowanego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, opisanego powyżej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00