Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.11.2005, sygn. 1473/WV/443/316/219/2005/HZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1473/WV/443/316/219/2005/HZ

Czy niedobry zawinione i niezawinione w towarach własnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i czy po ich utracie należy skorygować podatek naliczony?Czy niedobory zawinione i niezawinione w towarach powierzonych pozbawiają Klienta Spółki prawa do podatku naliczonego?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.08.2005r. (data wpływu do Urzędu) żądającego pisemnej interpretacji art. 5 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 88 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Sp. z o.o. świadczy usługi LTS (logistyka, transport, spedycja). Oferta Spółki przewiduje przechowywanie towarów ich konfekcjonowanie i transport. Również zgodnie z zakresem przedmiotowym działalności gospodarczej Spółka ma prawo kupować i sprzedawać towary. Spółka stoi na stanowisku, że obrót towarowy zawsze jest związany z ryzykiem utraty towaru. Może być to spowodowane pomyłką pracownika, świadomym działaniem (kradzieżą) jak i losowym zdarzeniem (zalanie, pożar). W celu zmniejszenia tego ryzyka magazyny Spółki są usytuowane na strzeżonym terenie oraz obiekt jest ubezpieczony od następstw nieszczęśliwych zdarzeń.W opinii spółki obserwacje rynku obrotu towarowego wykazują, że różnice w stanach magazynowanych zawsze występują. Dlatego Spółka wprowadza w celu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych normy ubytków, które mieszczą się w tak zwanym ryzyku obrotu towarowego. Normy te opracowuje na podstawie poprzednich lat a ich wielkość cechuje pewne minimum mieszczące się w prawdopodobnej pomyłce nieświadomej. Pozostała wielkość nierozliczona ponad normę ubytku naturalnego bywa rozliczona wprost proporcjonalnie do odpowiedzialności za powierzone mienie. Zdarza się, że przy dużej liczbie pracowników bez konkretnych dowodów taki niedobór nie będzie rozliczony z osobami odpowiedzialnymi a będzie wprost obciążała pozostałe koszty operacyjne Spółki.

W sytuacji, gdy Spółka nawiązuje współpracę z nowym klientem w zakresie usług magazynowych sporne w czasie negocjacji stają się warunki rozliczenia ewentualnego niedoboru w powierzonych towarach. W szczególności chodzi o ich wartość , którą Spółka jest zobowiązana zwrócić klientowi, czyli czy to ma być wartość netto czy wartość brutto, czyli z podatkiem od towarów i usług.Jak spółka podkreśla jest to bardzo ważne, gdyż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. W sytuacji, gdy nie dojdzie do porozumienia w sprawie o wysokości obciążenia o wartości netto koszty nie stanowiące kosztów uzyskania są wyższe o podatek od towarów i usług. Spora grupa klientów wnioskodawcy stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy spółka przyjmuje odpowiedzialność za powierzony towar, a zostanie stwierdzony niedobór oni tracą prawo do podatku naliczonego nawet wtedy, gdy zakup był ewidentnie przeznaczony do sprzedaży opodatkowanej.Na podstawie powyższego opisu pojawiają się następujące sytuacje:1.Spółka jest właścicielem towaru przeznaczonego do dalszej odsprzedaży i posiada dowód zakupu w postaci faktury,a)Podczas okresowej inwentaryzacji stwierdzono niedobórb)Doszło do kradzieży z włamaniem lub bez śladów takiego czynu,2.Spółce powierzono towar na podstawie umowy i dowodu wewnętrznego stwierdzającego ilość,a)W czasie określonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór,b)Doszło do kradzieży z włamaniem lub bez śladów takiego czynu.Spółka dodaje, że niedobory mogą powstać na skutek niezawinionego jak i świadomego działania, które nie będzie przekazane na policję z uwagi na brak dowodów. Niedobór może być w granicach norm jak również może być wyższy. Niedobór może być też spowodowany zdarzeniami losowymi jak np. nieświadome zniszczenie palety z towarem przez złe jej magazynowanie (zgniecenie, rozerwanie, wylanie) czy też zalanie przez deszcz czy też inny kataklizm, lecz w takiej sytuacji Spółka dochodzi odszkodowania od ubezpieczyciela.W sytuacji towarów powierzonych wysokość niedoboru obciąża Spółkę w pełnej wysokości lub prawie w 100%, gdyż często w czasie negocjacji udawało się uzyskać pewną wielkość, która zmniejszała spółki niedobór i obciążała klienta np.: było to 0,2% wartość niedoboru. Jeżeli dojdzie do kradzieży, która najczęściej ma miejsce w czasie transportu wszystkie dokumenty spółka przekazuje na policję i do ubezpieczyciela.Ostatecznie niedobory ze sprzedaży od towarów własnych obciążają koszty rodzajowe w wysokości norm, a powyżej w sytuacji braku osób odpowiedzialnych pozostałe koszty rodzajowe i stanowią koszty uzyskania przychodów podatkowych.W sytuacji niedoboru w towarach powierzonych wartość noty, jaką obciążą spółkę klient nie stanowi kosztu uzyskania przychodu podatkowego. Większość klientów notę wykazywało w wartości brutto z podatkiem od towarów i usług przekładając spółce opinie US, że muszą skorygować podatek naliczony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00