Orzeczenie
Uchwała SN z dnia 26 kwietnia 1995 r., sygn. I KZP 6/95
Prezes zarządu banku działającego w formie spółki akcyjnej, w której Skarb Państwa nie ma udziału, nie pełni funkcji publicznej w rozumieniu art. 239 § 1 k.k., chyba że wykonuje czynności na podstawie art. 46 i 53 prawa bankowego.
Sąd Najwyższy w sprawie Antoniego U. i Wiesława K. po rozpoznaniu przekazanego na podstawie art. 390 § 1 k.p.k. przez Sąd Apelacyjny w Białymstoku, postanowieniem z dnia 12 stycznia 1995 r. zagadnienia prawnego wymagającego zasadniczej wykładni:
Czy spółka akcyjna, w której udziałów nie posiada Skarb Państwa, jest inną organizacją społeczną w rozumieniu art. 120 § 12 k.k., a prezes zarządu takiej spółki pełni funkcję publiczną, o jakiej mowa w art. 239 § 1 k.k.?
uchwalił udzielić odpowiedzi jak wyżej.
Uzasadnienie
Przedstawione Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne powstało na tle następującej sytuacji:
Sąd Wojewódzki w Białymstoku uznał, że prezes banku działającego w formie spółki akcyjnej, w której Skarb Państwa nie miał udziałów, pełni funkcję publiczną i skazał go za przestępstwo określone w art. 240 pkt 1 w zw. z art. 239 § 1 k.k.
W postępowaniu odwoławczym Sąd Apelacyjny w Białymstoku powziął wątpliwość, czy bank, w którym kapitał akcyjny stanowi własność osób fizycznych, stanowi organizację społeczną, a w konsekwencji, czy prezes takiego banku pełni funkcję publiczną w rozumieniu art. 239 i 240 k.k..
W związku z przedstawioną kwestią prawną należy stwierdzić, że cechy podmiotu przestępstwa indywidualnego, jakie stypizowano w art. 239 § 1 k.k., nie zostały w tym przepisie określone należycie wyraźnie, co spowodowało istotne wątpliwości interpretacyjne. Wypowiadano m.in. poglądy, że pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną jest tożsame z pojęciem funkcjonariusza publicznego, które określone w art. 120 § 11 k.k.; wskazywano też jednak, że pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną jest szersze od pojęcia funkcjonariusza publicznego i obejmuje także osobę, która nie będąc funkcjonariuszem publicznym w rozumieniu art. 120 § 11 k.k. pełni określoną funkcję publiczną. Takie stanowisko wyraził Sąd Najwyższy m.in. w uchwale z 3.VII.1970 r. VI KZP 27/70 (OSNKW 1970, z. 9, poz. 98), a także w uchwale składu siedmiu sędziów z 15.IV.1976 r. VI KZP 32/75 (OSNKW 1976, z. 6, poz. 72). Niezależnie od oceny trafności i aktualności dokonywanej przez Sąd Najwyższy w tych i innych orzeczeniach (np. z 14.XII.1982 r. III KR 182/82, OSNKW 1983, z. 9, poz. 73) kwalifikacji danej funkcji jako publicznej, należy stwierdzić, iż stanowisko Sądu Najwyższego w kwestii zakresu podmiotu przestępstwa określonego w art. 239 § 1 k.k. jest słuszne. Obecnie można uznać, że w judykaturze i piśmiennictwie dominuje pogląd, w myśl którego podmiot przestępstwa określonego w art. 239 § 1 k.k. nie jest ograniczony tylko do funkcjonariusza publicznego, lecz obejmuje szerszy krąg osób, które pełnią funkcję publiczną, nie będąc funkcjonariuszem publicznym. Samo pojęcie funkcji publicznej nie zostało jednak bliżej oznaczone w postaci ogólnej definicji, jest ono natomiast konkretyzowane przez przykładowe wskazywanie pewnych funkcji jako publicznych (por. cytowane orzeczenia, a w doktrynie K. Buchała: , Warszawa 1981, wyd. II, s. 676), m.in. takich, jak biegły sądowy czy członek społecznej komisji kontrolnej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right