Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 maja 2023 r., sygn. I OSK 1062/22

W przypadku oceny legalności czynności administracyjnej, której charakter nie jest decyzyjny, na etapie ustalania numeracji porządkowej nieruchomości, sąd administracyjny powinien opierać swoją ocenę na faktycznym materiale dowodowym dostarczonym przez organ, zamiast wymagać spełnienia wymogów formy decyzji administracyjnej, przy tym nie stosując nieaktualnych przepisów prawa.

Teza od Redakcji

Dnia 12 maja 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. akt III SA/Łd 1007/21 w sprawie ze skargi Ł. W. na czynność Burmistrza [...] z dnia 17 września 2021 r. [...] w przedmiocie zmiany z urzędu numeracji porządkowej nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi; 2. odstępuje od zasądzenia od Ł. W. na rzecz Burmistrza [...] zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 1 kwietnia 2022 r. (sygn. akt III SA/Łd 1007/21), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - po rozpoznaniu skargi Ł. W. - stwierdził bezskuteczność czynności Burmistrza [...] z dnia 17 września 2021 r. nr [...] w przedmiocie zmiany - z urzędu - numeracji porządkowej nieruchomości, położonej w obrębie [...], gmina [...], dla budynku znajdującego się na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki o nr ewid. [...], [...] z dotychczasowego numeru porządkowego [...] położonego w miejscowości [...]na nowy nr [...] w miejscowości [...], gmina [...].

W uzasadnieniu swego stanowiska Sąd Wojewódzki wskazał, że rozpatrując w/w skargę, uznał, iż była ona zasadna, gdyż podjęcie wyżej opisanej czynności nastąpiło w tym przypadku z naruszeniem zasady demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji) oraz z naruszeniem zasady praworządności i legalizmu (art. 7 Konstytucji). Kwestia nadania numeru porządkowego nieruchomości – jak wyjaśnił Sąd Wojewódzki - została uregulowana w art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052 ze zm., zwanej dalej: "p.g.i.k."), zgodnie z którym, do zadań gminy należy ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera bowiem między innymi dane adresowe, określające numery porządkowe budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania. W myśl przy tym art. 47a ust. 4 pkt 5a p.g.i.k., wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 5 lit. a, z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają. Nadanie numeru porządkowego nieruchomości jest zatem następstwem wykonania przez organ gminy zadań wskazanych w art. 47a ust. 1 pkt 1 i ust. 5 p.g.i.k.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00