Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 września 2016 r., sygn. II OSK 3071/14

Stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy ze skutkiem ex tunc stanowi sytuację taką, jakby uchwała nigdy nie została podjęta i nigdy nie było jej w obrocie prawnym.

Teza od Redakcji

 

Dnia 15 września 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Kobylecka /spr./ Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant asystent sędziego Julia Słomińska po rozpoznaniu w dniu 15 września 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. Sp. z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 lipca 2014 r. sygn. akt II SA/Gl 179/14 w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. w W. na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia 30 listopada 2009 r. nr ... w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. Sp. z o.o. w W. na rzecz Gminy B. kwotę 150 (sto pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 lipca 2014r., sygn. akt II SA/Gl 179/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę P. Sp. z o.o. w W. na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia 30 listopada 2009r., nr ... w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że Rada Miejska B. (zw. dalej Radą Miejską) dnia 30 listopada 2009r. podjęła uchwałę w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta B. dla terenu położonego w Dzielnicy Ś. (zw. dalej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub uchwałą). W dniu 22 października 2013r. P. sp. z o.o. (zw. dalej spółką lub skarżącą), wezwała Radę Miejską do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę treści § 12 ust. 3 pkt 5 ww. uchwały. Zgodnie z powyższym przepisem "ustala się zakaz [...] lokalizacji masztów telefonii komórkowej wolnostojących i montowanych na obiektach". Zdaniem skarżącej, zakaz ten narusza art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zm.), zgodnie z którym, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, nie może ustanawiać zakazów, a przyjmowane w nim rozwiązania nie mogą uniemożliwiać lokalizowania inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, jeżeli taka inwestycja jest zgodna z przepisami odrębnymi. Uchwałą z dnia 18 grudnia 2013r., nr ..., Rada Miejska B. odmówiła uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa zgłoszonego przez skarżącą. Dnia 20 grudnia 2013r. spółka zaskarżyła uchwałę z dnia 30 listopada 2009r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, domagając się stwierdzenia nieważności w zakresie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00