Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 października 2005 r., sygn. I FSK 781/05

W prawie podatkowym powinna być stosowana zasada równości stron, choć organy często o tym zapominają, zasłaniając się autonomią prawa podatkowego. Pojęcie "sprawy", którą rozpoznaje sąd, powinno być rozumiane szeroko i obejmować wszelkie rozstrzygnięcia dotyczące spornej kwestii.

Nie może być tak, że organy wszczynają postępowanie podatkowe, ale do odsetek chcą stosować przepisy dotyczące postępowania wyjaśniającego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 14 października 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 10 maja 2005 r. I SA/Łd 327/05 w sprawie ze skargi "P-W" Spółki z o.o. w O. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 28 stycznia 2005 r. (...) w przedmiocie określenia oprocentowania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu za czerwiec 2001 r. - oddala skargę kasacyjną; (...).


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 10 maja 2005 r., I SA/Łd 327/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną przez Spółkę "P-W" Sp. z o.o. w O. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 28.01.2005 r., (...) oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ł. z dnia 27.10.2004 r. (...) w przedmiocie oprocentowania zwróconej kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym oraz stwierdził nieważność decyzji Urzędu Skarbowego Ł.-Ś. z dnia 20.08.2001 r., (...) w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu jak i obciążył Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. kosztami postępowania sądowego.

W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia nawiązano w pierwszej kolejności do okoliczności faktycznych sprawy oraz jej dotychczasowego przebiegu. W tych ramach wskazano, że organy podatkowe zgodnie przyjęły, iż początek biegu 25-dniowego terminu do dokonania zwrotu różnicy podatku należy liczyć od dnia otrzymania rozliczenia przez organ podatkowy. Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (...) organ podatkowy miał prawo do przedłużenia terminu do dokonania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy podatnika. Podkreślono przy tym, iż ustawa nie regulowała kwestii formy w jakiej ma to nastąpić /decyzją czy postanowieniem/. Stąd też zakwestionowano interpretację przepisu art. 21 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług dokonaną przez stronę wskazując, że termin zwrotu podatku można przedłużyć do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Podniesiono przy tym, że jeśli wynik postępowania wyjaśniającego stał się podstawą wszczęcia postępowania podatkowego, to nie należało interpretować powołanego przepisu w ten sposób, że organ podatkowy zobowiązany był do zwrotu na rachunek bankowy różnicy wraz z oprocentowaniem, a dopiero po wydaniu określającej wysokość zobowiązania po stronie podatnika powstałby obowiązek zapłaty zaległości. Nie zmienia oceny jednak fakt, że prowadzone postępowanie podatkowe nie zakończyło się wydaniem decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w wysokości innej niż wykazała Spółka w deklaracji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00